Nieuw masterprogramma professionele ontwikkeling

Array

Neurochirurg Saskia Peerdeman stelde samen met gepensioneerd huisarts Ale Gercama en huisarts Marianne Kooiman de training ‘Professionele ontwikkeling Master 1’ samen. Hun doel: een programma aanbieden dat aansluit op de klinische praktijk. Ervaren dokters maken deel uit van de uitvoering. De pilot is inmiddels geevalueerd.

Een arts heeft in zijn bagage zoveel meer nodig dan medisch inhoudelijke kennis en vaardigheden alleen. Verschillende aanvullende competenties maken hem tot een goede dokter. In de masteropleiding komt er nadruk te liggen op het in praktijk brengen van de in de bachelor opgedane theoretische kennis. De student gaat immers steeds vaker de kliniek in. Uit de evaluatie van het vorige programma bleek dat het onvoldoende aansloot bij die praktijk. Daarom zou het programma door clinici gegeven moeten gaan worden.


Saskia Peerdeman werd aangesteld als examinator Professionele ontwikkeling. Samen met Marianne Kooiman en Ale Gercama ontwikkelde zij een nieuw programma. Als gepensioneerd huisarts maakt Gercama zich sterk voor het benutten van bij VUmc aanwezige kennis en ervaring. “Ervaren dokters hebben in de dagelijkse praktijk vaak al veel onderwijs gegeven. Ervaring die we kunnen inzetten voor studenten bij het ontwikkelen van hun rol als dokter.”

Veilige setting
Het programma dat het drietal heeft ontwikkeld, bestaat uit acht sessies, verdeeld over het hele eerste masterjaar. In het traject staat bewustwording over de verschillende rollen die je als dokter hebt, voorop. Peerdeman: “Naast het onderscheiden van verschillende typen dokters, leren studenten te ontdekken welk type bij hen past.” Het versterken van competenties die minder goed ontwikkeld zijn, zijn vanzelfsprekend leerdoelen, al benadrukt Peerdeman dat het net zo belangrijk is om te waarderen en uit te bouwen wat de student al aan competenties heeft.

De pilot die heeft gedraaid, bestond uit twee groepjes van twaalf studenten. Kooiman vult aan dat de omgeving een veilige setting moet zijn. “Er volgt geen beoordeling aan het einde van het traject, maar een persoonlijk ontwikkelplan (POP). De begeleider bepaalt of de student voor het vak is geslaagd.”

House
Van de acht door VUmc gedefinieerde competenties, bleken er twee al vertrouwd als de studenten met het eerste masterjaar beginnen. Kooiman: “De medische expert-rol en de rol van communicator: die vinden studenten vanzelfsprekend.” Peerdeman verhaalt van een casus over de richtlijn osteoporose. “Daarbij bleek dat competenties als samenwerken en organiseren extreem belangrijk zijn. Dat was voor hen een eye-opener.”

Kooiman zegt dat de casussen daarom ook zo belangrijk zijn. “Studenten komen met goed materiaal. De casussen geven aanleiding tot veel discussie.” Ook de filmpjes die het programma voorschotelde blijken discussie te hebben opgeleverd. Gercama: “Wat goed werkt, is een aflevering van House te laten zien. Als we maar wel duidelijk aangeven dat het sterk uitvergrote situaties zijn.”

Speeddaten
Uit de evaluatie van de pilots bleek meer. Wat als heel positief werd ervaren, is de begeleiding door dokters. Kooiman: “Een psycholoog kan de competenties wellicht even goed overbrengen, maar de discussie over een casus is het leerzaamste met een ervaren dokter.” Peerdeman: “Daardoor blijkt het programma aan te sluiten bij de praktijk, en daar was het ons onder andere om te doen.”

Wat beter kan in de vervolgfase van het programma, is de vorm waarin de multi-source feedback was gegoten. En suggesties hoe dat beter kon, gaven de studenten ook. Kooiman: “Bijvoorbeeld speeddaten met een criticaster: in tweetallen nabespreken dus.”

Winnen
De betrokkenheid van de studenten was groot, nu nog de collega’s. Peerdeman: “Wij nodigen onze collega’s van harte uit om dit vak te gaan begeleiden. Wat nodig is, is vijf jaar klinische ervaring. Je moet bovendien rolmodel willen zijn.” Gercama: “Je moet het natuurlijk boeiend vinden om met competenties bezig te zijn. Je moet willen reflecteren, ook op je eigen rol als dokter. En maak je deel uit van het docententeam, dan deel je de verantwoordelijkheid voor het programma. De start is veelbelovend, het winnen van de wedstrijd ligt in het verschiet.”

Artsen en specialisten kunnen zich informeren bij Saskia Peerdeman ([email protected] )

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen