Facebook wil orgaandonatie in Nederland stimuleren

Nederlandse Facebook gebruikers kunnen nu laten zien dat ze orgaandonor zijn, nieuwe donoren kunnen zich via hun Facebook profiel registeren op www.facebook.com/jaofnee Nederlandse Facebookgebruikers kunnen vanaf nu aan hun profiel toevoegen dat ze orgaandonor zijn en dit delen.

Facebook gelooft dat er een aantal belangrijke wereldwijde problemen zijn die mogelijkerwijs kunnen worden opgelost met kleine daden. Er zijn wereldwijd te weinig organen beschikbaar voor transplantaties en als gevolg daarvan zijn mensen lang ziek of sterven ze zelfs. Daarom komt Facebook met een initiatief om orgaandonatie te promoten onder haar gebruikers. Facebook biedt hen de mogelijkheid om hun intentie om orgaandonor te worden vast te leggen en te delen via Facebook.

Vanaf vandaag kunnen ook Nederlandse gebruikers aan hun Timeline toevoegen dat ze orgaandonor zijn en dat delen met hun vrienden. Nederland behoort daarmee tot de eerste vier landen ter wereld waar dit mogelijk wordt gemaakt. Naast de Verenigde Staten, Groot Brittannie en Australie is voor Nederland gekozen omdat hier al goede ervaringen zijn met het werven van orgaandonoren via sociale media.

Op dit moment zijn er in Nederland meer dan 2.200 mensen die wachten op een orgaan- of  weefseltransplantatie; een deel zal overlijden tijdens het wachten. Facebook gelooft dat als meer mensen hun intentie om orgaandonor te worden bekend maken en dit ook delen, er meer mensen zullen gaan nadenken over orgaandonatie en zelf ook een beslissing nemen. Facebook is een platform waar mensen samenkomen en dingen met elkaar delen. Facebook is van mening dat sommige maatschappelijke problemen kunnen worden verbeterd of opgelost simpelweg door de kracht van het delen.

Facebookgebruikers kunnen laten zien sinds wanneer ze orgaandonor zijn en met anderen delen wanneer of waarom ze besloten donor te worden. Als ze nog geen orgaandonor zijn, maar dat wel willen worden kunnen ze dat via hun Facebook profiel registreren op www.facebook.com/jaofnee. Pas na een officiele registratie zijn Facebook gebruikers echt orgaandonor.

Hoe het werkt
Op hun Timeline pagina kunnen gebruikers het kopje ‘Levensgebeurtenis’ aanklikken en vervolgens ‘Gezondheid en welzijn’. Door ‘orgaandonor’ aan te vinken geeft de gebruiker aan de intentie te hebben om zijn of haar organen af te staan na overlijden. Een Facebook gebruiker wordt echter niet officieel geregistreerd als orgaandonor als hij of zij op Facebook aangeeft orgaandonor te zijn. Daarom worden gebruikers worden gevraagd de registratie officieel te maken op www.facebook.com/jaofnee. Pas na een officiele registratie zijn Facebook gebruikers echt orgaandonor.

Facebook gebruikers kunnen er daarna voor kiezen hun keuze om orgaandonor te worden, te delen met anderen. In hun Nieuwsoverzicht wordt dan daarvan melding gemaakt. Net als met alles op Facebook kunnen gebruikers kiezen met wie ze hun informatie willen delen. Je kunt je intentie om donor te worden delen met alleen je vrienden, met vrienden van vrienden of met een nog breder publiek. Je kunt er ook voor kiezen om de informatie niet te delen. Ook gebruikers die zich al eerder hebben laten registeren als orgaandonor kunnen dat op hun Timeline aangeven en vervolgens delen.

Citaten
“Het is vooral belangrijk dat mensen nadenken over de vraag of ze orgaandonor willen zijn en dat met elkaar delen. Het is goed als familie of vrienden weten welke keuze je hierin maakt. Social media, zoals Facebook, zijn een prachtig middel om dat soort informatie met elkaar te delen. Hopelijk stimuleert het veel mensen hierover na te denken en zich te registreren in het Donorregister”.
— Edith Schippers, Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
“Kleine positieve bijdragen vind je elke dag op Facebook, maar door samen te werken met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) willen we de kracht van vriendschap gebruiken om levens te redden. Bijna vijf miljoen mensen in Nederland zullen in staat zijn om op hun Timeline te laten zien dat zij al geregistreerd staan als orgaandonor, of kunnen zich via hun Facebook pagina in een paar simpele stappen registreren in het Donorregister. We hopen dat Nederlandse Facebook gebruikers door deze samenwerking gezamenlijk in staat zijn het aantal mensen dat ieder jaar tevergeefs op een orgaan wacht terug te brengen.”
— Luc Delany, European Policy Manager Facebook
“Vandaag de dag wachten meer dan 114.000 mensen in de Verenigde Staten en miljoenen meer in de rest van de wereld op een levensreddende hart-, nier- of levertransplantatie. Veel van deze mensen, gemiddeld 18 mensen per dag, zullen sterven terwijl zij wachten op een nieuw orgaan. Er zijn simpelweg niet genoeg orgaandonoren. Medische experts zijn van mening dat een groter bewustzijn over orgaandonatie een belangrijke stap is richting het oplossen van deze crisis. Wij geloven dat bij het vertellen dat je donor bent de kracht van het delen en het verbinden een belangrijke rol kan spelen. “
— Mark Zuckerberg, CEO Facebook, en Sheryl Sandberg, COO Facebook
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen