Zorg blijft aantrekkelijkste werkgever van Nederland

Array

Zes zorginstellingen in non-profit top 10 Randstad Award 2012
De zorg is en blijft de aantrekkelijkste werkgever van Nederland. 32% van de Nederlanders ziet het wel zitten om voor een zorgorganisatie te werken. Dat was in 2011 weliswaar 36%, maar de sector blijft andere branches, waaronder chemie en publieke sector, nog steeds ruim voor. Zo blijkt uit het Employer Branding-onderzoek van Randstad onder 12.000 mannen en vrouwen (18 tot 65 jaar) naar de ‘aantrekkelijkste werkgever van Nederland’.

Op basis van datzelfde onderzoek zijn onlangs de Randstad Awards 2012 toegekend. Ook daar slaat de zorg toe. Maar liefst zes zorginstellingen staan in de non-profit top 10 met Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) als winnaar en het St. Antonius in Nieuwegein  op de tweede plaats. Ook ’s Heerenloo Zorg (4e plaats) en AMC (6e plaats) komen in de lijst voor. De instellingen hebben hun goede noteringen verdiend op basis van hun relatieve aantrekkelijkheid. Respondenten hebben via het onderzoek aangegeven de organisatie (goed) te kennen en er ook voor te willen werken. De uitkomsten kunnen organisaties helpen de aantrekkelijkheid van hun werkgeversmerk te verbeteren.

Aangename werksfeer en werkzekerheid belangrijk
Gekeken naar aspecten die belangrijk zijn bij het kiezen van een werkgever vindt 81% van de werkenden in de zorg een aangename werksfeer het meest belangrijk. Ook werkzekerheid op de lange termijn en interessante banen scoren in vergelijking met andere sectoren het hoogst. De zorg scoort ‘bovengemiddeld aantrekkelijk’ bij hoger opgeleiden (vooral WO) en vrouwen. Vrouwen hechten daarbij meer belang aan bereikbaarheid, flexibiliteit, werksfeer en een goede balans tussen privéleven en werk.

Beter profileren en werken aan imago
Volgens Meta Römers, directeur Zorg van Randstad Nederland, wordt aantrekkelijk werkgeverschap nu en in de toekomst alleen maar belangrijker. “Door de vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt moeten organisaties, ook in de zorg, zich beter profileren en werken aan hun imago. De uitkomsten van het onderzoek bieden aanknopingspunten voor organisaties om iets te doen aan de aantrekkelijkheid van hun werkgeversmerk. Zo vinden potentiele zorgwerknemers vooral aspecten als werkzekerheid op de lange termijn en kwalitatieve opleidingen belangrijk. Wellicht dat werkgevers in het vervolg hier wat meer op zouden kunnen focussen.”

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen