Omring Thuiszorg in transitie naar zelfsturende teams
ArrayIn twee jaar tijd heeft Omring Thuiszorg het traject afgerond van een centraal geleide organisatie met 1.000 medewerkers naar 54 lokale, kleine en zelfsturende zorgteams. Tijdens het congres ‘Omring, zorg in verbinding’ op 11 juni presenteerde Omring samen met In voor zorg de ervaringen met het traject.
Aanleiding voor Omring om samen met In voor zorg deze omslag in te zetten was een redelijk hoog ziekteverzuim, onvrede onder medewerkers en de productiviteit in de thuiszorg steeg niet verder. “Het werk werd teveel gestuurd door de planning. Mensen vervreemdden van waarvoor ze in de zorg waren komen werken: de clienten en de collega’s,†stelde bestuurder van Omring Victor van Dijk. Nu staat de relatie tussen client en medewerker weer centraal. De werkwijze wordt gedragen door de hele organisatie, en dat is een belangrijke sleutel tot het succes: van management tot en met de ondersteunende diensten staat iedereen op één lijn. De 54 kleinschalige zorgteams werken inmiddels in de wijk. Gedurende twee jaar worden ze opgeleid tot zelfsturende, lokale zorgteams.
Het vak terug
De omslag van centraal gestuurde thuiszorg naar zelfsturende teams maken steeds meer zorgorganisaties. Daarmee geven de organisaties ‘het vak weer terug aan de zorgprofessionals’. Dat leidt tot gemotiveerder medewerkers en tevreden clienten. De zorgorganisaties die bezig zijn met deze omslag naar zelfsturende teams doen dat allen met het doel te werken aan een toekomstbestendige zorg: met tevreden clienten, gemotiveerde medewerkers, en uiteindelijk blijken de kleine zelfsturende teams ook de productiviteit te verhogen.
Geschenk
Victor Dijk kijkt terug op een geslaagd congres: “Zo’n dag is een geschenk. Ik ben trots dat wij, organisatie en medewerkers, in het zonnetje worden gezet. En het is heel mooi om te zien hoe dit congres verbindend werkt tussen bestuurders en zorgprofessionals. We praten nu allemaal met elkaar en dat is goed.â€
Bron: ActiZ