Telefoondienst voor doven en slechthorenden veiliggesteld

De telefoondiensten voor doven en slechthorenden die klant zijn van het bedrijf AnnieS worden voortgezet door Nwise. De ministeries van VWS, V&J en EL&I dragen financieel bij aan het veiligstellen van de diensten. Dit schrijft minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie(EL&I) namens het kabinet aan de Tweede Kamer.

Financiele problemen
Afgelopen maanden werd duidelijk dat klanten van beeld- en teksttelefoniebedrijf AnnieS door financiele problemen van het bedrijf, geen gebruik konden maken van beeld- en teksttelefonie. Nwise, een Zweeds bedrijf gespecialiseerd in communicatiediensten voor doven en slechthorenden gaat de diensten nu verzorgen.

Bemiddelingsdienst doven en slechthorenden
De diensten van Nwise sluiten aan op de huidige Teleplusdienst van KPN, waardoor via tekst gebeld kan worden met horende gebruikers en met 112. Het bedrijf gaat werken op basis van de standaard Total Conversation (TC) waarmee kan worden gecommuniceerd in tekst, beeld en spraak. Dit is bovendien de standaard voor de toekomstige bemiddelingsdienst, die in 2013 zal worden opgericht voor doven en slechthorenden. Daarnaast is het de standaard waar organisaties van doven en slechthorenden de voorkeur voor hebben bij communicatie tussen en met doven en slechthorenden

Goede afstemming
Nwise gaat samenwerken met een Nederlands dienstverlener die eveneens ervaring heeft met de doven- en slechthorenden en die voor een goede afstemming kan zorgen voor in deze sector belangrijke partijen zoals zorgverzekeraars en UWV.

Door nu al TC te introduceren wordt er voor gezorgd dat volgend jaar niet van standaard en apparatuur hoeft te worden gewisseld voor de nog op te richten bemiddelingsdienst. Nwise heeft ervaring in het leveren van diensten aan doven en slechthorenden in de Scandinavische landen, Belgie, de VS en Duitsland. Ook zal het bedrijf voor de dienstverlening in Nederland zoveel mogelijk gebruik maken van de persoonsleden die eerder voor AnnieS werkzaam zijn geweest.

bron: Rijksoverheid

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen