Open brief leveringsproblemen Aciclovir oogzalf
ArrayHet is onbekend wanneer Zovirax oogzalf weer beschikbaar is. Door productieproblemen is Aciclovir RP oogzalf tijdelijk niet leverbaar Daarnaast is er een toegenomen vraag naar Zovirax. Ratiopharm verwacht dat het product weer beschikbaar is vanaf week 43
Het is nog onbekend wanneer GSK verwacht het product weer te kunnen leveren. Een probleem, zo schrijft een apotheker uit Hasselt. Er is in Nederland geen handelspreparaat met dezelfde samenstelling in dezelfde farmaceutische vorm verkrijgbaar. Hij schreef een brandbrief aan de inspecteur.
Inspectie Gezondheidszorg
Hoofdinspecteur Geneesmiddelen en MT
drs. J.M.M. HansenÂ
Per Fax 088-120 50 01Â Â Â
URGENT
Open brief
Betreft | Uw Kenmerk | Datum |
Leveringsproblemen | – | 25 juni 2012 |
Geachte Mevrouw,
Tegenwoordig worden wij als apotheker regelmatig geconfronteerd met leveringsproblemen van geneesmiddelen. De laatste jaren neemt dit verschijnsel hand over hand toe, mede door uitsluiting van fabrikanten  door het preferentiebeleid en productie van geneesmiddelen in lage-lonen landen op grote afstand. Om de omvang van het probleem in te zien kunt u een keer een blik werpen op de website Farmaco van de KNMP waarop de leveringsproblemen worden bijgehouden.
De laatste tijd komt het helaas ook regelmatig voor dat middelen waarvoor geen alternatief beschikbaar is niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Actueel is er bijvoorbeeld een probleem met de verkrijgbaarheid van Aciclovir oogzalf. Dit is de enige anti-virale oogzalf op de markt en is onmisbaar voor mensen met een virale keratitis. Momenteel kan zowel de fabrikant van een generiek als de specialité fabrikant niet leveren en de patient kan dus niet worden behandeld. Orale behandeling wordt door oogartsen niet als gelijkwaardig alternatief gezien.
Dit is in mijn ogen een ernstige zaak die ook de volksgezondheid aangaat. Ik ben van mening dat de Inspectie ook een taak heeft in het veilig stellen van de continuïteit van levering van belangrijke geneesmiddelen. Deelt u deze mening, en zo ja, welke actie denkt IGZ te kunnen ondernemen om dergelijke situaties n de toekomst tijdig te signaleren zodat een oplossing kan worden gezocht?
Met vriendelijke groet,
J.D. Uithof, apotheker