NZa evalueert contractering ziekenhuiszorg

Array

Afronding contractering ziekenhuizen verloopt traag
De afronding van de contractering in de ziekenhuiszorg verloopt traag. Dat hangt samen met de overgang naar een systeem van prestatiebekostiging en onwennigheid tussen verzekeraars en ziekenhuizen over de nieuwe inkoop van zorg. Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een analyse van het contracteringproces in de ziekenhuiszorg voor de minister van VWS. Verzekeraars en ziekenhuizen zetten zich in om te zorgen dat patienten en consumenten geen nadelige gevolgen ondervinden van de contractering.

De ziekenhuizen en verzekeraars onderhandelen nog over de inkoop van zorg in 2012. Zij hadden in het Bestuurlijk Hoofdlijnenakkoord met de minister 1 april als deadline afgesproken, maar het definitief afsluiten van contracten vordert langzaam.

Als voornaamste inhoudelijke knelpunten noemen de brancheorganisaties van ziekenhuizen en verzekeraars: onderlinge discussies over de doorleverplicht (de verplichting van ziekenhuizen zorg te leveren als het met de verzekeraar afgesproken plafond bereikt is), het percentage dat een ziekenhuis mag groeien en de verschuiving in de marktaandelen van de verzekeraar doordat verzekerden zijn overgestapt naar een andere verzekeraar.
Het is aan partijen onderling om hier goede afspraken over te maken, er is immers sprake van contracteervrijheid tussen ziekenhuizen en verzekeraars. Brancheorganisaties hebben wel voorgesteld dat zij collectief een tijdpad voor de onderhandelingen afspreken, zoals de termijn waarbinnen partijen op elkaars bod reageren en een einddatum voor de contractering. De NZa stelt de minister voor dat de partijen bij het Hoofdlijnenakkoord hier aanvullende afspraken over maken.

Consumenten moeten weten waar zij aan toe zijn. De NZa ziet erop toe dat de belangen van consumenten gewaarborgd zijn. Zo moet ondanks de trage contractering de zorg toegankelijk zijn voor de consument.
De NZa heeft de zorgverzekeraars en ziekenhuizen eind maart een brief gestuurd welke informatie zij verplicht aan patienten en consumenten moeten melden. Zo moeten verzekeraars aan hun verzekerden bekendmaken welke zorgaanbieders zij gecontracteerd hebben en voor welke behandelingen consumenten mogelijk moeten bijbetalen. Ziekenhuizen moeten aangeven welke tarieven zij in rekening brengen als een verzekeraar een bepaalde behandeling bij hen niet vergoedt.

Bron: NZa

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen