Een goed geinformeerde patient kan betere keuzes maken

Array

Samen kiezen voor beter is de nieuwe slogan van VUmc. Dat benadrukt dat VUmc staat voor topkwaliteit, maar dat we daarnaast samen met de patient zoeken naar de best passende behandeling en zorg. Dit gebeurt door de patient invloed en keuze te geven waar dat kan en waar de patient dat wil. In elke Tracer een voorbeeld. Deze keer Ellen Oostra en Evelien Lemstra over het Digitaal AlzheimerCentrum DAC.

“Ga ik met deze klacht naar de dokter, wat is eigenlijk dementie, wanneer vraag ik als mantelzorger om ondersteuning, hoe verleng ik mijn rijbewijs als ik alzheimer heb? Op dergelijke vragen geven we via het Digitaal AlzheimerCentrum (DAC) antwoord en geven we patienten en mantelzorgers keuze en invloed op hun behandeling.” Aan het woord is neuroloog Evelien Lemstra, initiator van het digitale medium.

Community
Het DAC heeft meerdere functies: voorlichten en informeren, onderlinge communicatie tussen patienten en mantelzorgers bevorderen via een community en inzicht geven in het eigen medisch dossier inclusief de mogelijkheid voor een e-mail- of videoconsult. En dat alles veilig in een afgeschermde ICT-omgeving; patienten loggen in via hun DigiD. De groep patienten en ook mantelzorgers die actief is op het medium groeit snel sinds de lancering in januari van dit jaar.

“70% van onze patienten komt van buiten de regio. Voor hen is ons portaal een uitkomst. Daarnaast voelen jong dementerenden, onze doelgroep, zich veelal niet thuis in bijvoorbeeld een alzheimercafe voor ouderen. Via het DAC komen ze in contact met lotgenoten van hun eigen leeftijd. Op deze manier maken patienten elkaar beter.”

Chatsessies
Functioneel beheerder van het DAC, Ellen Oostra, houdt met een referentiegroep de vinger aan de pols van het portaal. “Een aantal patienten en mantelzorgers vormen onze referentiegroep. We chatten wekelijks. Zij houden ons bij de les als het gaat om gebruiksvriendelijkheid, helderheid van de informatie en – heel belangrijk – zij signaleren nieuwe behoeftes. Zo houden we nu op bepaalde tijden lotgenoten-chatsessies in plaats van de hele dag door. Op die manier bereiken we meer patienten en mantelzorgers. We gaan binnenkort de individuele uitslaggesprekken filmen en die zetten we dan ook op het DAC. Op die manier bouwen we het portaal steeds verder uit, ook daar hebben patienten dus rechtstreeks invloed op.”
Het digitale Alzheimercentrum is tot stand gekomen met behulp van een subsidie van het Innovatiefonds. EK

bron: VU MC

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen