Patiëntbejegening speelt steeds grotere rol in keuze voor een zorginstelling
ArrayZiekenhuizen staan, deels door de invloed van social media, steeds meer open voor de mening en feedback van hun patienten. Naast bekwaamheid en kundigheid speelt ook de patientbejegening een steeds grotere rol in de gezondheidszorg. Een recent uitgevoerde analyse door MarketResponse laat zien dat zaken als omgangsmanieren, persoonsbenadering en informatievoorziening in hoge mate de patientvriendelijkheid bepalen.
Tijdens het Nationale Zorg Jaarprijs Gala zal voor de tweede maal de award ‘Het meest patientvriendelijke ziekenhuis’ worden uitgereikt. Deze prijs wordt in samenwerking met ZorgkaartNederland (een initiatief van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) georganiseerd. ZorgkaartNederland is met gemiddeld 800.000 bezoekers per maand de grootste waarderingssite voor de zorg.
Karel Smit, directeur van de Nationale Zorg Jaarprijs: “De Nationale Zorg Jaarprijs en de NPCF bundelen hun krachten omdat beide organisaties dezelfde doelen nastreven namelijk: de patient centraal stellen en meer regie geven.â€
Patienten beoordelen ziekenhuizen op onder andere informatievoorziening, bejegening, behandeling en accommodatie. Op basis hiervan wordt een top-50 samengesteld van patientvriendelijke ziekenhuizen. Deze lijst wordt vastgesteld in samenwerking met MarketResponse, een van de toonaangevende research consultancy-bureaus in Nederland. De volledige lijst met criteria is te vinden op zorgkaartnederland.nl.
Wilna Wind, directeur van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie: “Keuze is heel belangrijk, mensen willen zelf een oordeel vormen en ervaringen delen. Gemiddeld kijken er maandelijks 800.000 mensen op ZorgkaartNederland, dat zegt heel veel over de waarde die men hecht aan de ervaringen van anderen.â€
Bron: Nationale Zorg Jaarprijs