Patiëntbejegening speelt steeds grotere rol in keuze voor een zorginstelling

Array

Ziekenhuizen staan, deels door de invloed van social media, steeds meer open voor de mening en feedback van hun patienten. Naast bekwaamheid en kundigheid speelt ook de patientbejegening een steeds grotere rol in de gezondheidszorg. Een recent uitgevoerde analyse door MarketResponse laat zien dat zaken als omgangsmanieren, persoonsbenadering en informatievoorziening in hoge mate de patientvriendelijkheid bepalen.

Tijdens het Nationale Zorg Jaarprijs Gala zal voor de tweede maal de award ‘Het meest patientvriendelijke ziekenhuis’ worden uitgereikt. Deze prijs wordt in samenwerking met ZorgkaartNederland (een initiatief van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) georganiseerd. ZorgkaartNederland is met gemiddeld 800.000 bezoekers per maand de grootste waarderingssite voor de zorg.

Karel Smit, directeur van de Nationale Zorg Jaarprijs: “De Nationale Zorg Jaarprijs en de NPCF bundelen hun krachten omdat beide organisaties dezelfde doelen nastreven namelijk: de patient centraal stellen en meer regie geven.”

Patienten beoordelen ziekenhuizen op onder andere informatievoorziening, bejegening, behandeling en accommodatie. Op basis hiervan wordt een top-50 samengesteld van patientvriendelijke ziekenhuizen. Deze lijst wordt vastgesteld in samenwerking met MarketResponse, een van de toonaangevende research consultancy-bureaus in Nederland. De volledige lijst met criteria is te vinden op zorgkaartnederland.nl.

Wilna Wind, directeur van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie: “Keuze is heel belangrijk, mensen willen zelf een oordeel vormen en ervaringen delen. Gemiddeld kijken er maandelijks 800.000 mensen op ZorgkaartNederland, dat zegt heel veel over de waarde die men hecht aan de ervaringen van anderen.”

Bron: Nationale Zorg Jaarprijs

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen