Zweedse prijs voor Cees van der Vleuten

Array

Prof. Cees van der Vleuten ontvangt Zweedse prijs voor onderzoek naar medisch onderwijs
Tijdens een congres in Lyon is vandaag bekendgemaakt dat prof.dr. Cees van der Vleuten de Karolinska Institute Prize for Research in Medical Education ontvangt voor zijn onderzoek naar evaluatie en beoordeling van medische competenties.

Van der Vleuten, hoofd van de vakgroep Onderwijsontwikkeling en Onderzoek bij de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (Maastricht UMC+/UM), wordt met de prijs onderscheiden voor zijn bijdrage aan de verbetering van de beoordeling van professionele competenties, de toepassing van assessment-methodes en voor zijn uitstekende begeleiding van onderzoekers. De prijs (EUR50.000) wordt uitgereikt op 30 oktober tijdens een ceremonie in Stockholm.

Significante bijdrage
Professor Sari Ponzer, voorzitter van de beoordelingscommissie: “Prof. van der Vleuten heeft een significante bijdrage geleverd aan het onderzoek van medisch onderwijs. Niet alleen op het gebied van beoordeling van competenties, maar ook in het probleemgestuurd onderwijs, praktijkgestuurd onderwijs en de ontwikkeling van onderwijstheorieen. Daarnaast is hij co-auteur van een aanzienlijk aantal wetenschappelijke publicaties en heeft hij een breed netwerk opgebouwd. Onder zijn leiding is zijn vakgroep uitgegroeid tot ’s werelds meest productieve onderzoeksgroep op dit gebied.”

Beroepscompetenties
Cees van der Vleuten:”In het onderwijsveld is de afgelopen eeuwen weinig gewijzigd, maar dat begint nu te veranderen. In het medisch onderwijs opereerden alle disciplines en vakgroepen als aparte eilandjes. Tegenwoordig lijkt het meer op een orkest, waarin iedereen dezelfde toon speelt en goede muziek maakt.

“Mijn werk focust zich op de beoordeling van beroepscompetenties: hoe evalueer je wat een student nu eigenlijk heeft geleerd. Assessment is de motor achter alle onderwijscurricula over de hele wereld, daarom ik ben gaan bekijken hoe assessment ingezet kan worden als structureel onderdeel van de onderwijsstrategie. Om effectief te zijn, moet assessment deel uitmaken van een systematische benadering. Assessment en evaluatie stimuleert levenslang leren. Dit is vooral belangrijk in de geneeskunde, waar professionals doorlopend aan hun competenties werken om patienten steeds op de best mogelijke manier te behandelen. In medisch onderwijs studeer je niet alleen voor een examen om daarna te leren voor de volgende toets, het is van essentieel belang dat competenties doorlopend worden getoetst en geevalueerd om zo een betere arts te worden. Dat geldt voor iedereen in het
geneeskundige vak, of je nu arts bent of moleculair geneticus.

“We hebben de focus verlegd van ‘assessment van leren’ naar ‘assessment voor leren’. En er is nu ook meer nadruk op competenties zoals communicatie, die essentieel zijn voor alle medische professies.”

Fantastisch team
In reactie op de prijs zegt Van Vleuten: “Ik ben zeer vereerd met deze prijs. Het is ook een grote erkenning voor mijn fantastische team in Maastricht, bestaande uit excellente onderzoekers. Ik ben vooral trots dat ik een bescheiden bijdrage heb kunnen leveren aan een actieve rol van medisch onderwijs in de medische gemeenschap, dat was nog niet het geval toen ik met mijn carriere begon in de vroege jaren tachtig. Het is enorm inspirerend om deel uit te maken van deze gemeenschap, die zeer professioneel is.”

Lezing
Prof. van der Vleuten geeft op 29 oktober een lezing aan het Karolinska Institutet op een symposium ter gelegenheid van de prijsuitreiking. Ook voormalige prijswinnaars leveren een bijdrage aan dit symposium.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen