Geen gebarentaal meer voor dove kinderen met implantaat?

De taalontwikkeling van kinderen met een cochleair implantaat  die alleen gesproken taal leren verloopt sneller dan die van kinderen met een cochleair implantaat die ook gebarentaal leren. Zo luidt de conclusie van Leids onderzoeker Karin Wiefferink. Promotie 13 september.

Eentalige omgeving lijkt beter voor gesproken taalontwikkeling
Wiefferink’s onderzoek vergeleek de taalontwikkeling van Vlaamse kinderen met een cochleair implantaat (CI) en Nederlandse kinderen die opgroeiden in een tweetalige omgeving waarin ze zowel gesproken als gebarentaal leerden. Uit het onderzoek bleek dat de gesproken taalontwikkeling van de Vlaamse kinderen sneller verliep dan die van de Nederlandse kinderen. Opvallend was dat de gebarentaal van Nederlandse kinderen zich nauwelijks nog ontwikkelde als ze eenmaal een CI hadden. Bovendien ontwikkelden Nederlandse kinderen na verloop van tijd een voorkeur voor gesproken taal. Deze resultaten suggereren dat een eentalige omgeving beter is voor de taalontwikkeling dan een tweetalige.

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Een tweede onderzoek uit het proefschrift laat zien dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen met een CI trager verloopt dan die van normaal horende kinderen. Opvallend was dat de taalontwikkeling daarbij een beperkte rol speelde. Een mogelijke verklaring is dat CI-kinderen minder meekrijgen van wat er in hun directe omgeving gebeurt, omdat het moeilijk voor ze is om gesprekken te volgen in een rumoerige omgeving. Wiefferink: `De toegang tot de sociale omgeving lijkt dus van belang voor de emotionele ontwikkeling.’

Naar betere zorg
Volgens de onderzoeker is het essentieel dat gesproken taalontwikkeling van kinderen zoveel mogelijk individueel te stimuleren. `Omdat jonge kinderen de meeste tijd met hun ouders doorbrengen, is het dus ook belangrijk om ouders te leren hoe zij hun slechthorende kind kunnen helpen bij het leren herkennen van en het leren omgaan met emoties,’ legt Wiefferink uit.

Tweede CI werkt positief
Het plaatsen van een tweede CI lijkt ook positieve effecten te hebben op de taalontwikkeling. Met twee CI’s is het makkelijker om spraak te verstaan in een omgeving waar meer geluiden zijn. Dit verruimt de mogelijkheden voor incidental learning. Het College voor Zorgverzekeringen heeft begin september besloten om voor kinderen tot 5 jaar ook een tweede CI te vergoeden. Tot op heden werd slechts een CI vergoed.

Intensieve samenwerking
De Universiteit Leiden, het LUMC en de NSDSK, de zorginstelling voor dove en slechthorende kinderen waar de promovenda werkzaam is, zijn een intensieve samenwerking aangegaan.In 2010 heeft de NSDSK een bijzondere leerstoel `Sociale en Emotionele Ontwikkeling bij Kinderen met Auditieve en/of

Communicatieve beperkingen’ ingesteld bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Faculteit der Sociale Wetenschappen van de Universiteit Leiden door de NSDSK ingesteld. Prof.dr. Carolien Rieffe bezet deze leerstoel.

In Nederland worden jaarlijks 150 tot 200 slechthorende en/of dove kinderen geboren. Gehoorverlies heeft grote gevolgen voor hun ontwikkeling, omdat ze geen toegang hebben tot gesproken taal. Daardoor verloopt de interactie tussen deze kinderen en hun veelal horende ouders vaak moeizaam.

Een goede interactie tussen ouders en kinderen is belangrijk voor de ontwikkeling, met name de taalontwikkeling, de intellectuele ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Sinds de jaren ’90 van de vorige eeuw kunnen kinderen met een ernstig gehoorverlies een cochleair implantaat (CI) krijgen, waarmee ze toegang verkrijgen tot gesproken taal.(10 september 2012 / MLH)

Promotie
Mw. C.H. Wiefferink `Cochlear Implants in children: Development in interaction with the social context’

Datum: donderdag 13 september 2012
Tijd: Aanvang 15:00 uur
Faculteit: Sociale Wetenschappen
Locatie: Academiegebouw
Promotoren: Prof.dr. C.Rieffe en prof.dr. J.H.M. Frijns

See also
* Instituut Psychologie/Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie
* Persoonlijke webpagina prof.dr. C. Rieffe
* Focus on emotions: Developmental and Educational Psychology unit, Leiden University
* NSDSK
* Instituut Psychologie/Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie
* Dove kinderen hebben andere emotionele ontwikkeling dan horende (nieuwsbericht januari 2011)

bron: Leiden Universiteit

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen