Patiëntencoach van Stichting Tinkerbell ‘Beste Patiënteninitiatief’ Nationale Zorg Jaarprijs 2012

Array

Patientencoach van Stichting Tinkerbell “Beste Patienteninitiatief’ Nationale Zorg Jaarprijs 2012
Dit jaar is voor het eerst de Nationale Zorg Jaarprijs (NZJ) voor ‘Het Beste patienteninitiatief ’uitgereikt. De patientencoach van Stichting Tinkerbell kwam als beste uit de bus. De prijs is een initiatief van de Nationale Zorg Jaarprijs in samenwerking met MedicalFacts.  Stichting Tinkerbell won naast een mooi beeldje ook nog een online mediacampagne ter waarde van €5.000,00. De prijs wordt gesponsord door Adfab Digital. Onder de naam Adfab Digital bundelen de online advertisers Adfab en Acquire Digital hun krachten en netwerken. Het initiatief van Stichting Tinkerbell zal door Adfab Digital in  hun netwerk van ruim driehonderd kwalitatief hoogwaardige websites en mobiele platformen gepromoot worden. De andere twee genomineerden zijn: Social Consultancy van Anne-Miek Vroom en Patienten Weten Beter van het Rathenau instituut.

Stichting Tinkerbell Patientencoach
Stichting Tinkerbell Patientencoach is een onafhankelijke stichting (non-profit organisatie), opgericht in 2009 met als doel de zelfredzaamheid van patienten te bevorderen en de mensgerichtheid van de zorg te verbeteren.

Irèn Alders is de drijvende kracht achter Tinkerbell Patientencoach. Zij heeft kennis van de organisatie van de zorg, de rechten en plichten die je als patient hebt. Bovendien is zij gewend op gelijkwaardige voet met met zorgprofessionals te praten. Iedereen kan een patientencoach in de arm nemen.Ze begeleiden een patient bij een bezoek aan arts, helpen met praktische zaken, in de communicatie en ook bij het nemen van moeilijke beslissingen door het proces en de eigen wensen/belangen inzichtelijker te maken.
Daarnaast leert de patient wat te doen om het gesprek in de spreekkamer meer ontspannen en rustiger te laten verlopen.
De naam Tinkerbell (de patientencoach) slaat op het elfje dat Peter Pan (de patient) met raad en daad bijstaat. Ze helpt hem herinneren aan de mogelijkheid om te vliegen als hij blije gedachten heeft. En Peter Pan? Die maakt uiteindelijk toch zijn eigen keuze.

Het juryrapport luidt als volgt:

De Patientencoach is een praktische project dat is gericht op patientempowerment.  Samen met de patientencoach is de patient beter in staat om de regie over het zorgproces te nemen en houden. Dit project streeft naar zorginnovatie vanuit de patient zelf. In diverse beleidsstukken staat dat de eigen verantwoordelijkheid van de patient/client in de toekomst groter moet worden. Maar zijn alle patienten daar wel kundig en mondig genoeg voor? Een patient moet vaak moeilijke keuzes maken in emotioneel moeilijke momenten. Stichting Tinkerbell geeft handen en voeten aan de ontwikkeling van de Empowered patient.

Het juryrapport voor Anne-Meik Vroom:

Social Consultancy van Anne-Miek Vroom. Met “De kracht van aandacht”

De jury wil Anne-Miek Vroom vooral stimuleren om door te gaan op het ingeslagen pad. Er wordt in het concept uitgegaan van de kracht van de patient zelf. Die krijgt de middelen om zelf aan de slag te gaan. Daarmee wordt de eigen regie van de patient gestimuleerd. Vanuit die benadering mag ook verwacht worden dat er niet alleen “mentaal en fysiek” gezondere patienten ontstaan, zoals al met Mindfulness is aangetoond, maar ook minder een beroep gedaan gaat worden op de zorgverleners. Hierdoor ontstaat een win-win situatie voor patienten en zorgverleners.

Het juryrapport voor “Patienten weten beter”:

Het project Patienten Weten Beter, van het Rathenau Instituut

Een mooi initiatief waarbij de focus echt vanuit de patient is. De patient kan zelf input geven, de resultaten worden vertaald naar verbetering in de zorg. Na een succesvolle discussie met de zorg zou een verbetering in de relatie tussen zorgverlener en patient tot stand kunnen worden gebracht.

 

De jury bestond uit drie leden en een voorzitter:

  • Rene Luigies, zorginnovatiemakelaar Health Valley en redacteur MedicalFacts
  • Alida Budding, redacteur MedicalFacts.nl
  • Sylvia Veereschild, manager Gezondheidszorg HKZ / NEN
  • Janine Budding, jury voorzitter en directeur MedicalFacts

De genomineerde initiatieven zijn onder andere getoetst op criteria patientgerichtheid, toepasbaarheid, professionaliteit en multidisciplinaire samenwerking.

Adfab Digital; Het grootste aanbod gezondheidswebsites.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen