Crowdsourcing platform OPENidee zet iedereen aan tot nadenken over betere zorg

0
259

Er is veel te doen om de zorg. Toenemende vergrijzing aan de ene kant en bezuinigingen aan de andere kant maken het niet gemakkelijker om de zorgkwaliteit op peil te houden. De Regio Achterhoek heeft samen met Expertisecentrum LimeZ het initiatief genomen om iedereen die daar iets over wil zeggen of delen de kans te geven dat op een gestructureerde manier te doen. Door middel van crowdsourcing worden de ideeen over verbetering van de zorg verzameld op de website www.openidee.nl. De naam zegt het al:  in alle openheid kunnen patienten, clienten, zorgprofessionals, politici, leveranciers en verder iedereen die affiniteit heeft met de zorg hun inbreng geven. En de ideeen mogen uit het hele land komen, niet alleen beperkt tot de Achterhoek. 

Walter Leemreize, secretaris van de Werkplaats Duurzame en Innovatieve Economie stelt: “We richten ons op allerlei zorgvraagstukken en willen daar graag de hele Achterhoek bij betrekken. Er zit veel innovatieve kracht in de zorg en er buiten, zeker in de Achterhoek. Hier kunnen we veel meer mee doen. Hoe meer mensen actief betrokken worden bij het verbeteren van de zorg, hoe groter de kans van slagen is”. Met OPENidee nodigen we ook van harte technici, ontwikkelaars en de maakindustrie uit om buiten de bekende kaders te denken.

Hoe werkt OPENidee?
“In vier heldere stappen werken we van ideeen tot en met het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten”,
zo vertelt Nynke de Jong van de redactie van OPENidee. “De eerste stap is de inspiratiefase, waarin iedereen zijn of haar ideeen invult op de website van OPENidee. Daarna volgt de fase waarin de ideeen worden uitgewerkt in een ruwe schets. Vervolgens kunnen de deelnemers aanvullingen geven op elkaars inbreng en wordt er geschaafd aan de uitwerkingen. Tot slot krijgen alle deelnemers de kans om te stemmen op de beste oplossingen”. Na deze stappen wordt contact gezocht met producenten die kunnen meedenken en doen in het doorontwikkelen van de nieuwe producten. Zo wordt iedereen betrokken bij het verbeteren van de zorg.

Meedoen met OPENidee
De website www.openidee.nl is geopend voor iedereen met een idee over zorginnovatie. De redactie van OPENidee zit klaar om de inzendingen te ontvangen. Voor eventuele vragen kan contact worden opgenomen met 0314-398980.

Vorig artikelAnita in actie op WereldReumaDag
Volgend artikelFIGO 2012 rapporteert over Women’s Health
Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld) René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley. Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes Valpreventie2.0 In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen. De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten. Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.