UM stijgt spectaculair in THE ranking

De Universiteit Maastricht (UM) is met 82 plaatsen gestegen naar een 115e positie in de Times Higher Education World University Rankings 2012-2013. Ook de andere Nederlandse universiteiten zijn gestegen, de Erasmus Universiteit Rotterdam nog net iets harder dan Maastricht (+85). De stijging wordt vooral veroorzaakt door een betere reputatiescore.

Daarnaast scoort de UM vooral hoog op de indicatoren die inzicht geven in de internationale uitstraling (percentage internationale staf en studenten) en onderzoekskwaliteit (m.n. wetenschappelijke citaties).

Zichtbaarheid
Collegevoorzitter prof. dr. Martin Paul ziet de spectaculaire stijging als het resultaat van jarenlange inspanningen van de UM om haar zichtbaarheid te vergroten, niet alleen regionaal en nationaal, maar ook internationaal: “Deze inspanningen beginnen nu hun vruchten af te werpen. Onze hoge score op reputatie en internationalisering bevestigt onze positie als internationale researchuniversiteit. Bovendien bewijst onze score op wetenschappelijke citaties de productiviteit van de UM-onderzoekers en hun impact op de internationale wetenschap.”

Niet alleen de THE oordeelt positief over de UM. Vorige week maakte Elsevier bekend dat studenten de Universiteit Maastricht als beste specialistische universiteit van Nederland beschouwen. Eerder dit jaar verscheen voor het eerst de Times Higher Education 100 under 50, een overzicht van de beste universiteiten jonger dan vijftig jaar, waarin de UM een 19e plaats behaalde.

Best
Na de Verenigde Staten en Groot-Brittannie is Nederland met 12 universiteiten het best vertegenwoordigd in de top 200. Dit sluit aan bij de analyse die prof. dr. Frans van Vught, internationaal bekend rankingexpert, in september presenteerde in zijn keynote speech tijdens de opening van het academisch jaar in Maastricht. Op basis van indicatoren uit de Shanghai ranking en de THE constateerde hij dat Nederland het beste onderwijssysteem ter wereld heeft.

De THE ranking is gebaseerd op ‘s werelds grootste reputatieonderzoek, uitgevoerd door Thomson Reuters onder 16.600 ervaren academici. Instellingen worden beoordeeld op 13 indicatoren op het gebied van onderwijs, onderzoek, kennistransfer en internationalisering.
(Persbericht Universiteit Maastricht)