Opnieuw felle kritiek op Sanoma en Pink Ribbon

Array

Op het Viva-forum schreef LeonieV een column over Pink Ribbon. Een kritisch verhaal, en dat vond Viva baas Sanoma kennelijk niet kunnen en dus verwijderde de Viva het kritische stuk van 12 oktober van LeonieV.  Ik vraag mij af van wie het bericht nu offline moest, want LeonieV’s artikel – “De roze kanker maffia” was een van de vele artikelen die weliswaar kritiek uit op Pink Ribbon, maar ook veel waarheden bevat. Was het Sanoma, de maker van het jaarlijkse Pink Ribbon magazine of was het op last van Pink Ribbon zelf? Vandaag was er op Geenstijl aandacht voor het verhaal, en terecht. Gelukkig dat Karin Spaink, het artikeltje van LeonieV op haar blog heeft geplaatst. 

Ook ik ben het met LeonieV eens. Het roze geweld kwetst vooral borstkankerpatienten. In Oktober kan je nog geen vijf stappen in een winkelstraat  lopen zonder een actie tegen te komen om geld uit te geven voor borstkanker aan produkten die borstkankerpatienten een “klote” gevoel geven . Poeder je wangetjes met Estée Lauder, bel je roze met KPN en Samsung. Stift je lippen roze met de Etos, dress-up in pink met Miss Etam en verwen je lijf met een roze foundation van Livera, krul je haartje met een roze stijltang en epileer je overtollig hoofdhaar met een roze pincetje. In een oogwenk is je roze-lint makeover compleet, alleen zijn dat vooral de zaken waar borstkankerpatienten zo door worden gekwetst.

Een ook Geenstijl snapt precies wat LeonieV bedoelt: Roze haarstyling voor chemo-kaalkoppies is pijnlijk, ook als je het lekker opleukt met leuke roze strikjes hier en daar.  De combinatie van te vrolijke en te weinigzeggende Sanoma “aandacht in het feelgood-magazine” is stuitend en daar zijn weinig borstkankerpatienten mee gediend. Kritische geluiden worden het liefst de kop ingedrukt. En realistische borstkankerverhalen zijn geen mainstream!. Door het verwijderen van het stukje van LeonieV staat voor mij vast dat we nog steeds te maken hebben met De Roze Kankermaffia. Borstkanker is dus een mooie marketingtool en helemaal geen klote ziekte waar vrouwen aan doodgaan. En voor kritiek op Pink Ribbon of Sanoma staan beide organisaties niet open. Zo is Pink Ribbon om een reactie gevraagd maar die hebben we nog niet mogen ontvangen. 

Borstkanker is dus nog steeds een leuk feestje van beide clubs en je mag daar geen nare dingen over schrijven: dus conformeren, consumeren en bek houden zoals Geenstijl terecht opmerkt.

Het zou mij niet verbazen als nu definitief de ondergang van Pink Ribbon in Nederland in gang is gezet. Als je echt wat wil doen voor borstkankerpatienten, geef dan gewoon geld aan A Sister’s hope of KWF zonder er een of ander roze prulletje voor te kopen. En zorg ervoor dat u geld geeft aan organisaties die het geld rechtstreeks ten goede laat komen aan onderzoek om de sterfte van borstkanker te reduceren! Ik zou dan ook heel blij zijn, als ondernemers gewoon een bedrag doneren, zonder dat wij, consumenten, allerlei roze prullen moeten kopen. Ondernemers en marketeers: doneer gewoon een bedrag en communiceer dat. Dan kan ik kiezen om te shoppen bij  borstkanker-bewuste ondernemers die niet aan borstkanker willen verdienen maar gewoon onbaatzuchtig een bijdrage doen om de sterfte en de overbehandeling van borstkanker te reduceren. Dan lopen ze ook geen risico om borstkankerpatienten te schofferen met roze krultangen, sexy BH’s en roze pincetten, waar men vanwege borstkanker weinig aan zal hebben. En dan hebben we organisaties die verdienen aan borstkanker niet nodig om bij te dragen aan de verbetering van de borstkankerzorg.

Onze keus om niets rondom de acties van Pink Ribbon te organiseren of te promoten lijkt de juiste te zijn geweest. Na een gesprek eind september met directeur Susan Veenhoff hadden ze het voordeel van de twijfel………..maar ik ben weer terug naar de situatie dat ik het vertrouwen in Pink Ribbon heb verloren. Ooit deden ze samen met AstraZeneca en Estee Lauder goed werk voor borstkanker en hebben ze met hun marketing power de ziekte op de kaart gezet. Wat nu rest is een marketingmachine die ten koste van borstkankerpatienten de focus heeft verloren en die is vergeten dat het primaire doel de behandeling van borstkanker is om de sterfte te reduceren.

Dus Think Before You Pink!

UPDATE: Leonie’s  stukje staat weer gecensureerd ONLINE.  De titel heeft een zalvend sausje gekregen waardoor het woord kanker in de titel is verdwenen en ook de link met Pink Ribbon is verwijderd uit de tekst.

UPDATE 2: Eindelijk een reactie van Pink Ribbon’s directeur Susan Veenhoff. “Stichting Pink Ribbon heeft geen aandeel in het verwijderen van de blog van LeonieV van het Viva forum”. Veenhoff zegt graag de discussie aan te willen gaan. Ze hoop dat de media ook eens wil kijken naar de acties die positief bijdragen aan het welzijn van borstkankerpatienten. Susan nodigt iedereen uit met haar de discussie aan te gaan, zodat er op basis van juiste informatie en feiten kan worden gediscussieerd.

Indien u suggesties, kritiek of vragen heeft over Pink Ribbon of Pink Ribbon acties, neem dat contact op met Susan VeenHoff, [email protected]. Zij gaat graag met u het gesprek aan.

 

Janine Budding

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen