Frismakers organiseerde vandaag in samenwerking met Vodafone een Innovation Day rondom E-Health

Frismakers organiseerde vandaag, in samenwerking met Vodafone, een Innovation Day rondom E-Health. Een aantal sprekers liet hun toekomstvisie zien op de zorg en de manier waarop digitale toepassingen een rol zullen gaan spelen. Met de sprekers en beslissers in de zorg kunt u op dit event aan de slag om nieuwe kansen voor samenwerking te vinden.


Toekomstvisie

E-Health (digitale gezondheidszorg) is één van de grootste technologische doorbraken van onze tijd. Het wordt gezien als een belangrijke oplossing om de stijgende vraag naar zorg te kunnen bijbenen en om de stijgende zorgkosten aan te kunnen pakken. Met behulp van een smartphone, pc en tablet ontvangt de patient zorg op afstand. Denk bijvoorbeeld aan het meten en doorsturen van bloeddrukgegevens waardoor een bezoek aan de huisarts niet direct nodig is en de patient direct feedback ontvangt. De patient is sneller en makkelijker geholpen. Ook de arts heeft minder behandeltijd nodig.

Innovation Day
Naast de bloeddrukmeter zijn er talloze voorbeelden van nieuwe E-Health oplossingen die worden gelanceerd. Maar er zijn nog veel vragen. Hoe zorgen we bijvoorbeeld voor End-to-End oplossingen waar de patient en zorgaanbieders integraal meegenomen worden? Waar moet een app aan voldoen wil het een goede medische app zijn? Hoe kunnen patienten betrokken worden als actieve spelers in de digitale gezondheidszorg?

Op deze Innovation Day werden een aantal krachtige 300-seconden presentaties op de nieuwste E-Health ontwikkelingen gegeven. En bezoekers gingen in LucienEngelen.jpgbreak out sessies op het onderwerp aan de slag. De pioneers en beslissers uit de zorg en ICT vandaag presentatie hielden waren vooral ondernemers die mobiele apps ontwikkelen en efficiency slagen in de zorg aan het maken zijn. Het event werd geopend door Lucien Engelen van het Radboud REshape & Innovation Centre van UMC St. Radboud met zijn speaach over Toekomstvisie: Zorg in 2020 en de rol van E-Health.

Sprekers tijdens 300 seconden presentaties over hun baanbrekende E-Health projecten
Jacqueline Baardman, NPCF (Nederlandse Patienten Federatie)Presentatie: Samen werken aan betere zorg met het platform Zorgkaartnederland.nl.

ZorgkaartNederland.nl is een initiatief van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) en Bohn Stafleu van Loghum, uitgeverij voor de gezondheidszorg. Zilveren Kruis Achmea is partner van ZorgkaartNederland.nl. ZorgkaartNederland.nl biedt patienten een compleet beeld van alle zorgverleners in Nederland. Adjunct directeur, NPCF (Nederlandse Patienten Federatie) | Jacqueline Baardman vindt het belangrijk dat er meer transparantie komt in de zorg. Patienten hebben recht op informatie zodat zij zelf meer regie kunnen nemen.

JacquelineBaardman.jpg

“Ik geloof in meer transparantie in de zorg!”

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg npcf.jpg

Jacqueline Baardman is adjunct directeur bij de Patientenfederatie NPCF. Zij  vindt het belangrijk dat er meer transparantie komt in de zorg. Patienten hebben recht op informatie zodat zij zelf meer regie kunnen nemen. Deze informatie is nog onvoldoende beschikbaar. Dat is een van de redenen geweest om te starten met ZorgkaartNederland.nl . Een reviewsite voor de zorg waar patienten hun ervaringen met zorgverleners kunnen publiceren.

Jacqueline begon haar loopbaan als A-verpleegkundige. Daarna volgde zij de studie sociale wetenschappen en studeerde af in massacommunicatie en public relations. Verschillende beleids- en management functies in de zorgsector volgden. Jacqueline werkt sinds 2007 bij de NPCF.

De Patientenfederatie NPCF werkt op een aantal beleidsterreinen en richt zich op de effecten voor de patient/consument van de diverse wetgevingstrajecten, en de veranderende rol van verzekeraars en aanbieders. Hierbij is het cruciaal dat het patienten perspectief goed wordt meegenomen en het patienten/consumentenbelang goed geborgd.

Bart Brandenburg, MD Medicinfo Presentatie: Tweetspreekuur: nieuwe communicatie met patienten.

Medisch consultant, Medicinfo | Bart Brandenburg is gespecialiseerd in e-health en gezondheidsmanagement.
BartBrandenburg3.png

“Met het Tweetspreekuur maken we gezondheidszorg nog toegankelijker!”

 

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg logomedicinfo.gif

Bart Brandenburg is een geboren Brabander maar getogen in Amsterdam, de stad waar hij ook zijn studie geneeskunde volgde. Hij woonde op 3 continenten en werkte ruim 20 jaar als (huis)arts en onderzoeker op diverse plekken in de 1e en 2e lijns gezondheidszorg.

Sinds 2002 is hij medisch consulent bij Medicinfo, een zorginnovatiebedrijf in Tilburg en specialiseerde zich op het gebied van e-health en gezondheidsmanagement. Het kenniscentrum van Medicinfo, waaraan hij leiding geeft, werkt samen met nationale en internationale kennisinstituten, zoals de universiteiten van Twente en Maastricht, de London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM) in Engeland en het Saint John’s Research Institute (SJRI) van St. John’s College, Bangalore, India. Het meest recente initiatief van Medicinfo is het patientenportaal wwww.mijngezondheidsplatform.info.

Hij participeert in het Center for eHealth Research van de Universiteit Twente. Deze vruchtbare samenwerking biedt promovendi en masterstudenten onderzoeksprojecten en werkervaring, terwijl Medicinfo kennis verwerft over succesfactoren en valkuilen bij de ontwikkeling en implementatie van e-health programma’s. Hij is lid van de Social Media Working Group van de International Medical Informatics Association (IMIA) en begon in 2009 samen met twee anderen een huisartsenspreekuur op Twitter, @tweetspreekuur geheten. Hiermee won hij in 2010 de Medicine 2.0 Maastricht award. Hij is lid van de jury van de Future of Health Award, een initiatief van zorgverzekeraar CZ in samenwerking met Games for Health Europe en TEDxMaastricht.

 

 

Roel de Gelder, Opella: Flinke efficiencywinst met tablet als vervanger van papieren dossiers in de thuiszorg.r

Zorgondernemer , Opella | Roel de Gelder is zorgondernemer in de thuiszorg en zelfstandig interim-manager. Hij werkt met Lean-management en zorg & ICT.
RoeldeGelder.jpeg

“Door middel van het inzetten van tablet-computers in de thuiszorg, kan de zorg efficient en effectief worden georganiseerd!”

 

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg logoopella.jpeg

Roel de Gelder is zorgondernemer in de thuiszorg en zelfstandig interim-manager. Hij werkt met Lean-management en zorg & ICT. Door middel van het inzetten van tablet-computers in de thuiszorg, kan de zorg efficient en effectief worden georganiseerd. Verpleegkundigen en verzorgenden hoeven minder tijd te besteden aan administratie, overdracht en reistijd.

Opella werkt al jaren als zorgondernemer op de zuidelijke Veluwe. Mensen kunnen bij onze 2.200 medewerkers en 1.100 vrijwilligers terecht voor services op het gebied van zorg, welzijn en wonen. Van verzorging en verpleging tot behandeling en maatschappelijke dienstverlening. Opella groeit en is volop in beweging. Dichtbij, op maat gemaakt en deskundig.

 

Hans Hopmans, Achmea: Intakecriteria voor technologische zorginnovaties – zaken doen met de zorgverzekeraar.

Sr. Manager (Health Care) Procument Development & Innovation, Achmea | Hans Hopmans is binnen Achmea verantwoordelijk Procument Development & Innovation.
hansHopmans.jpg

 

“Creating shared value for community and company prosperity!”

 

 

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg copy_of_achmea.jpg

 

Hans Hopmans is binnen Achmea verantwoordelijk Procument Development & Innovation. Zijn passie is “Creating shared value for community and company prosperity”. De gezondheidszorg is bij uitstek een maatschappelijk domein waar industrie, zorgverleners, consumenten, overheid en zorgverzekeraars idealiter uitblinken in innovatie en samenwerking. Zonder dat wordt de zorg beslist onbetaalbaar en niet meer toegankelijk voor alle burgers.

 

Achmea is de grootste verzekeringsgroep in Nederland. Met ruim 17.000 medewerkers in Nederland, en zo’n 5.000 daarbuiten in Europa, ontzorgen we een brede klantengroep. Achmea is in 1811 opgericht door boeren. Daarna zijn werkgevers- en werknemersorganisaties, ziekenfondsen en onderlinge waarborgmaatschappijen deel gaan uitmaken van het bedrijf. Allen waren organisaties met een maatschappelijke rol in hun omgeving en Ahmea is nog altijd een bedrijf met een coöperatief karakter.

Femke van der Gaag, Medisch Centrum Haaglanden: Met Flexzorg app neemt medewerker zelf de verantwoordelijkheid en gaat 20% personeel ‘spontaan’ flexwerken.

Zorgmanager, Medisch Centrum Haaglanden | Femke van der Gaag is zorgmanager. Zij is voorloper als het gaat om het inzetten van nieuwe technologien binnen het Medisch Centrum Haaglanden (MCH).
femkevdgaag.jpg

 

“Met de inzet van nieuwe technologien zoals App’s, wordt het voor de mensen in mijn team weer echt leuk om in de zorg werkzaam te zijn!”

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg MCH.jpg

 

Femke van der Gaag is zorgmanager. Zij is voorloper als het gaat om het inzetten van nieuwe technologieen binnen het Medisch Centrum Haaglanden (MCH). Met de Flexzorg app (www.Flexzorg.net) realiseerden zij een flexibele schil bestaande uit 20% van het bestaande personeel dat zich met de App vrijwilliger beschikbaar stelt tot flexwerken. De Geriater App zorgt voor een betere screening met alle partijen in de keten. Met als resultaat een kortere ligduur van de patienten. Met de App Good Point werkt het MCH aan een goede veiligheid.

 

Het MCH is het topklinisch opleidingsziekenhuis van de Haagse regio met twee locaties: streekziekenhuis MCH Antoniushove in Leidschendam en MCH Westeinde in de veelzijdige binnenstad van Den Haag.

 Michel Peters, Focus Cura: Presentatie: 800 Clienten Sensire krijgen Zorg op afstand met iPads PAL4 – succes door bottom-up implementatie.

Projectmanager, Focus Cura | Michel Peters geeft sturing aan project(be)geleiders, ontwikkelaars en adviseurs van Focus Cura. Hij en zijn team werken graag bottom-up, zodat de zorgprofessional zelf richting kan geven aan de wijze waarop nieuwe technologieen van nut zijn voor de patient.
Michelpeters.jpg

“Ik geloof in kennisdelen, samen maken we de zorg slimmer en menselijker”

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg focuscura2.jpg

Michel Peters geeft sturing aan project(be)geleiders, ontwikkelaars en adviseurs van Focus Cura. Hij en zijn team werken graag bottom-up, zodat de zorgprofessional zelf richting kan geven aan de wijze waarop nieuwe technologieen van nut zijn voor de patient. Michel heeft in de afgelopen 15 jaar in veel projecten zijn bijdrage geleverd om de kloof tussen  ICT en bedrijfsvoering te overbruggen.

Focus Cura is een all round project- en installatiebureau voor technologie in wonen, welzijn en zorg. Met meer dan 80 hoogopgeleide collega’s, een eigen 24×7 installatiedienst voor heel NL met vele duizenden telecare systemen in beheer. De installatiedienst van Focus Cura komt dagelijks bij clienten over de vloer. Zo weten ze wat werkt en wat niet. Dankzij haar relatie met wetenschap en politiek, hebben ze bovendien inzicht in achtergronden en financiering in de zorg. Belangrijk voor de vertaalslag van technologie tot succesvolle business case.

 

Marc Koolen, GlaxoSmithKline: Samenwerken voor een betere patientenzorg in de praktijk met het online platform ‘Mijncopdcoach’.

Hoofd zorginnovatie, GlaxoSmithKline | Marc Koolen is een ervaren product- en bedrijfsstrateeg. Hij is verantwoordelijk voor het realiseren van de transitie van het bedrijf van ‘leverancier van geneesmiddelen’ naar een proactieve ‘partner in het realiseren van gezondheidswinst voor patienten’.
marckoolen2.jpg

“Ik ben er van overtuigd dat alleen door samenwerking de uitdagingen van de zorg zijn op te vangen . De verbetering van de zorg voor patienten is de verbindende factor tussen betrokkenen !”

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg copy_of_gsk53.jpg

Marc Koolen is een ervaren product-  en bedrijfsstrateeg. Hij is verantwoordelijk voor het realiseren van de transitie van het bedrijf van ‘leverancier van geneesmiddelen’ naar een proactieve ‘partner in het realiseren van gezondheidswinst voor patienten’. Zijn specialiteiten zijn het ontwikkelen van bedrijfsstrategieen en business modellen. Hij is ervaren in change management, marketing en marktonderzoek.

GlaxoSmithKline (GSK) is een internationale organisatie en een belangrijke speler binnen de farmaceutische branche. Het bedrijf heeft kantoren in meer dan honderd landen en  grote onderzoekscentra in Engeland, de Verenigde Staten, Belgie en China. In Nederland vindt klinisch geneesmiddelen onderzoek plaats. GSK besteedt veel aandacht aan onderzoek en ontwikkeling van medische oplossingen. Daarnaast heeft  GSK beleid ontwikkeld om  de beschikbaarheid van geneesmiddelen en de medische infrastructuur in ontwikkelingslanden duurzaam te verbeteren, Het bedrijf stelt bijvoorbeeld noodzakelijke geneesmiddelen en vaccins beschikbaar tegen fors lagere prijzen. GSK is het enige bedrijf dat  nieuwe behandelingen onderzoekt en ontwikkelt  voor  zowel hiv/aids als  tuberculose en malaria:de drie aandoeningen die de World Health Organization als hoogste prioriteit beschouwt.

 

Jan Peter Larsen, Sense Observation Systems: Case PsyQ – App Moodie geeft real-time informatie gemoedstoestand gebruiker, dankzij Sensor data Smartphone.

Managing Director, SENSE Observation Systems | Jan Peter Larsen maakt gebruik van de nieuwste technologieen om gebruikspatronen van de smartphone te monitoren.
JanPeterLarsen.jpg

“Ik ben er super trots op dat we met de Moodie app real-time informatie krijgen over de gemoedstoestand van de gebruiker!”

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg copy_of_sense.jpg

Jan Peter Larsen is Managing Director van SENSE Observation Systems. Hij maakt gebruik van de nieuwste technologieen om gebruikspatronen van de smartphone te monitoren. Deze informatie gebruikt hij in nieuwe proposties voor de gezondheidszorg en voor onderhoud in de bouw.

Sense is gespecialiseerd in het gebruik van sensor gegevens die reeds beschikbaar zijn voor verbetering van de menselijke communicatie en coördinatie. Zij combineren draadloze sensor netwerk-technologie met moderne smartphones om plaatsgebonden informatie te bereiken en om intelligente en krachtige zakelijke toepassingen te realiseren. Met een smartphone is al veel mogelijk. Maar Sense gaat verder met geautomatiseerde planning, tijdregistratie en locatie-gebaseerde diensten.

Kirsten Ruiter, Pazio / UMC Utrecht: Patientgericht gezondheidsportaal PAZIO geeft leveranciersonafhankelijk toegang tot online diensten.

Projectmanager PAZIO, UMC Utrecht | Kirsten Ruiter werkt aan het patientgericht gezondheidsportaal PAZIO.
copy_of_KistenRuiter.jpg

“Online diensten maken de gezondheidszorg goedkoper én beter!”

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg pazio.jpg

Kirsten Ruiter houdt zich binnen PAZIO bezig met de ontwikkeling en implementatie van eHealth in de dagelijkse praktijk. Door haar werkervaring op het gebied van marketing, communicatie, IT en productontwikkeling is zij een sterke intermediair tussen de verschillende actoren. Haar aandachtsgebied ligt bij het stimuleren van traffic – de uiteindelijke succesfactor – van eHealth implementaties, dat lukt uitstekend binnen PAZIO.

Met haar enthousiasme en doorzettingsvermogen probeert ze haar ambitie te realiseren: dat eHealth binnen een paar jaar dezelfde positie heeft als internetbankieren en andere online services die ons leven zoveel gemakkelijker maken.

PAZIO is een patientgericht gezondheidsportaal waarin meerdere online diensten in één leveranciersonafhankelijke omgeving worden gebundeld. Basis diensten binnen PAZIO zijn onder andere eConsult, eAfspraak, eRecept, consultvoorbereiding en dossierinzage. Daarnaast is het portaal uit te breiden met aanvullende diensten als gezondheidsinformatie, eMental-health, preventietoepassingen en meer.

Door het gebruik van DigiD ontstaat een veilige en betrouwbare omgeving waarbinnen patienten via één keer inloggen alle zorgverleners kunnen bereiken. Zo zijn de huisarts, het ziekenhuis en de tandarts, maar ook de zorgverzekeraar via één platform te bereiken. PAZIO stelt online diensten beschikbaar die de zorg beter, goedkoper en toegankelijker maken. Van de zorg voor de zorg.

 

Andrzej Olszewski, CEO Doctor Kinetic: Enjoy the treatment – about the use of body-steered games in physical therapy.

Co-founder, DoctorKinetic.com | Andrew Olszewski is Co-founder DoctorKinetic.com. This is an applicable both for home and professional use. It is a modern solution for professionals, which allows them to lead and supervise the exercises with patients.
AndrejzOlszewski.jpeg

“Find a customer and see how he will use it!”

 

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg DoctorKinetic.png

Andrew Olszewski is Co-founder DoctorKinetic.com. This is an applicable both for home and professional use. It is a modern solution for professionals, which allows them to lead and supervise the exercises with patients. It works with motion capture technology, webcams and Kinect (Microsoft®) and gamefication. A multidisciplinary team of specialists in orthopedic and neurological rehabilitation developed the games in a way that they are simple and efective at the same time. This allows the use of Doctor Kinetic in the treatment of many disorders.

 

Mark Stevenson, Vodafone Global Enterprise: Opportunities E-health met Vodafone als ambassadeur.

 

M2M Director Business Development Americas, Vodafone Global Enterprise | Mark Stevenson is senior Executive Leader with over 29 years of proven international experience in sales, marketing, operations, and business development for the global wireless telecommunications industry.
copy_of_marksteveson.jpg

Vodafonelogo.jpg

Profiel LinkedinLinkedin_icon.jpg  

 

 

Mark Stevenson is is exceptionally skilled in balancing strategic visions and tactical objectives that delivers demonstrable and sustainable results. He has a proven history for developing strong and lasting strategic relationships throughout the telecommunication ecosystem with a record of significant achievement in continuously surpassing corporate revenue objectives across a wide variety of technologies and solution offerings.

He has a strong leadership in scaling business through value added partnerships, in building professional sales and operational teams, and in developing and executing sales strategies that balance the collaborative high value leadership approach required for the ever changing and highly competitive market place.

Bron: Frismakers

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen