KPMG: “Nederlandse zorg wordt steeds transparanter”

De Nederlandse zorg wordt steeds transparanter. In toenemende mate wordt duidelijk hoe de uitkomsten van de Nederlandse zorg zich verhouden tot de kosten die gemaakt moeten worden om deze zorg te kunnen verlenen.

De toegenomen transparantie is met name een gevolg van het feit dat bij het beoordelen van de kwaliteit van de zorg en de kosten steeds vaker de patient zelf centraal staat. Kwaliteit wordt dan niet gemeten vanuit het perspectief van de aanbieder, zoals het ziekenhuis of de fysiotherapeut, maar vanuit het perspectief van de klant, zoals de kwaliteit van de chronische zorg of de kwaliteit van de zorg voor borstkanker.

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG Plexus in opdracht van Zorgverzekeraars Nederland. “Met name vanwege de financiele druk op het zorgstelsel is het belangrijker dan ooit om de waarde van de geleverde zorg op het niveau van de aanbieders inzichtelijk te krijgen”, zegt Marc Berg, partner bij KPMG Plexus. Berg: “Wereldwijd, en dus ook in Nederland, proberen overheden, patienten, aanbieders, professionals en verzekeraars oplossingen te vinden voor de groeiende kosten van de zorg. Terwijl de economische groei in de meeste landen veelal achterblijft, zorgen demografische, technologische en culturele ontwikkelingen echter voor een steeds grotere stijging van de vraag.”

Het meten van de kwaliteit in de zorg heeft volgens Berg lange tijd bestaan uit het bepalen of de professionals wel over de juiste training beschikten, of de operatiekamers aan de bouwvoorschriften voldeden en goed werden schoongemaakt en of de organisatie over de juiste protocollen beschikte.

Berg: “Vervolgens werd gekeken wat de professionals precies deden. Daarbij werd onder meer gekeken of de richtlijnen gevolgd werden, of patienten de juiste medicatie kregen bij ontslag, of klinische registraties goed werden ingevuld en hoe lang patienten moesten wachten totdat de juiste diagnose was gesteld of de behandeling gestart werd. De laatste jaren echter is het besef ontstaan dat dit soort indicatoren weliswaar belangrijk is voor aanbieders en professionals zelf, maar dat de waarde ervan voor patienten, inkopers en de samenleving zeer beperkt is. In Nederland stappen we dan ook steeds meer over van het meten van de kwaliteit van de zorg geleverd door de aanbieders naar het meten van de kwaliteit van de zorg die ontvangen is door patienten.”

Berg constateert dat Nederland goed op weg is om de verschillende bronnen van kwaliteit en kosten te benutten. Berg: “We hebben geleerd dat vragenlijstjes richting aanbieders sturen niet de beste weg is om kwaliteitsinformatie te creeren. Dat levert veel werk op voor aanbieders en uiteindelijk relatief nietszeggende indicatoren. Ook het instellen van allerlei overlegorganen om te komen tot het vaststellen van indicatoren werkt niet. Veel informatie is beschikbaar, maar wordt op dit moment zeer beperkt gebruikt. Het is dan ook de uitdaging om de verschillende informatiebronnen bij elkaar te brengen: klinische registraties, administratieve- en declaratiegegevens en patientenenquêtes waaronder de PROM-metingen. Zonodig kan deze informatie worden aangevuld met minimale vragenlijsten aan zorgaanbieders.

Op deze manier kan Nederland binnen twee tot drie jaar uitgroeien tot wereldleider als het gaat om transparantie in de kosten en de kwaliteit van de zorg. Dat kan en mag overigens geen doel op zich zijn. Het is een pure noodzaak om het Nederlandse zorgstelsel te laten werken.”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm,             (020) 656 7039      .

bron: KPMG

 

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen