Alles over serious games tijdens Games for Health Europe

0
564

GAMES FOR HEALTH EUROPE 2012AMSTERDAM 5-6 NOVEMBER, MUZIEKGEBOUW AAN HET IJ
Verdeeld over maar liefst twaalf sessies tijdens de twee dagen worden de bezoekers aan Games for Health Europe op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen op het gebied van serious gaming. Een scala aan internationaal en nationaal gerespecteerde sprekers geven hun visie, delen hun ervaring en wisselen van gedachten met de deelnemers.

Onder de sprekers bevinden zich:
– Prof. Dr. Bas Bloem, Radboud Medisch Centrum Nijmegen, initiatiefnemer van Parkinsonnet
-  Prof. Dr. Huib Pols, Erasmus Medisch Centrum Rotterdam, rector magnificus
-  Prof. Dr. Ben Schouten, Technische Universiteit Eindhoven, hoogleraar “Playfull Interaction”, adviseur EU
-  Prof. Simon McCallum, Gjøvik University, Norway, Computer Science en Game Development
-  Prof. Robert Rice, St. John Fisher College, Rochester, USA, obsessive-compulsive disorder en autism disorders

HOOFDLIJNEN
De rode draad in het programma is de betekenis van serious games voor het bereiken van een sneller herstel in het revalidatie/herstel proces van patienten, de rol bij preventie en de bijdrage in de training van medische professionals. De snelle ontwikkeling van de game industrie voor de motivatie van patienten en de gedragsverandering bij patienten trekt in toenemende mate de aandacht van de medische sector. Uit diverse studies blijkt al dat patienten spelenderwijs sneller herstellen. Eén van de grote voordelen is dat veel van deze toepassingen in de eigen woonomgeving gebruikt kunnen worden. Het ziekenhuis- of verpleeghuisverblijf kan verkort worden, waarmee enorme kosten kunnen worden bespaard.

Wetenschappelijk bewijs vereiste
De noodzaak tot intensieve samenwerking tussen de gaming industrie en de zorgsector is één van de kenmerken van de zich snel ontwikkelende serious game industrie. De aanwezigheid van Bill Crounse, Senior Director Worldwide Health van Microsoft toont de betrokkenheid van deze wereldwijde speler aan. Zoals gebruikelijk is in de medische sector, moet er eerst wetenschappelijk bewijs geleverd worden dat er een positieve werking uitgaat van serious gaming. Pas dan zal er tot algemene integratie in de dagelijkse praktijk worden overgegaan. Juist daarom is die intensieve samenwerking tussen industrie en zorgprofessionals een eerste vereiste.

Zo heeft Dr. Frederico Semerano, Maggiore Hospital, Italie, aangetoond dat door het gebruik van serious gaming bij de training van hart reanimatie de uitvoering daarvan significant beter was. Hij maakte gebruik van het door Microsoft ontwikkelde Kinect® programma. Prof. Aly Waninge, Hanze Universiteit Groningen, zal de resultaten bekend maken van de studie bij intellectueel en visueel gehandicapten op het gebied van een verbetering van de balans (het evenwicht) van deze patienten groep.

Meer studies zullen nodig zijn alvorens serious games algemeen geaccepteerd worden in de dagelijkse medische praktijk. Dit zal zeker een belangrijk onderdeel vormen van de vele interessante discussies en gesprekken tijdens Games for Health Europe, 5 & 6 november, Amsterdam.

Registratie mogelijk via: http://www.gamesforhealtheurope.org/registration

Via Medicalfacts is 10% mogelijk door gebruik te maken van de code CPZGFH12

Vorig artikelMRSA-bacterie op 2 Intensive Care units UMC St Radboud
Volgend artikelProblemen acute verloskunde ADRZ goed aangepakt
Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld) René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley. Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes Valpreventie2.0 In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen. De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten. Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.