Isala klinieken vooruitstrevend in patiëntenlogistiek en –registratie

Array

Ricoh implementeert in samenwerking met Logis.P logistieke oplossing voor toekomst- en patientgericht ziekenhuis
Isala klinieken, het grootste topklinische ziekenhuis in Nederland,  gaat in het nieuwe ziekenhuis in Zwolle zijn werkwijze op het gebied van patientenregistratie en –logistiek vernieuwen. Ricoh, specialist op het gebied van IT- en documentmanagement, ontwikkelde voor Isala een aantal innovatieve oplossingen, die vanaf de opening van de nieuwbouwlocatie in 2013 toegepast zullen worden. Vanuit de ambitie om zo efficient en patientvriendelijk mogelijk te werken, zullen de vernieuwingen gaan bijdragen aan een betere doorstroom van patienten en verlaging van de kosten.

Het nieuwe ziekenhuis van Isala aan de Dokter van Heesweg  in Zwolle wordt in augustus 2013 in gebruik genomen. De nieuwbouw is gebaseerd op een aantal uitgangspunten, waarbij onderzoek gedaan is naar hoe zorg er over tien jaar uitziet. Daarbij is onder meer gekeken welke technologische veranderingen dit met zich meebrengt. In het nieuwe ziekenhuis zullen veel werkprocessen en (patienten)stromen dan ook afwijken van de bestaande situatie. Zo ook de wijze van ontvangst, aanmelden en wachten voor poliklinische patienten.

Om de situatie binnen de nieuwbouw van Isala klinieken mogelijk te maken wordt een  patientenlogistiek ondersteunend systeem ingezet, gebaseerd op de software van Ricoh en Logis.P, en gecombineerd met de inzet van registratie en aanmeldzuilen.

Pieter Rahusen, Marketing Development Manager Healthcare bij Ricoh Nederland: “Een eenvoudige en veilige patientregistratie is tegenwoordig het beginpunt van een efficiente en patientvriendelijke werkwijze in ziekenhuizen. Letterlijk de gehele route van de patient door het ziekenhuis kan daardoor geoptimaliseerd worden. Voor ziekenhuizen betekent dit lagere kosten, een efficientere tijdsbesteding van artsen en andere medewerkers, en bovenal een tevreden patient. Het systeem van verschillende balies bij de poliklinieken en vaste werkplekken voor artsen past niet meer in een toekomstgericht ziekenhuis. Dat systeem is inefficient en zorgt voor kwaliteitsverlies van de geleverde zorg.”

Rahusen vervolgt: “De besparingspotentie van informatie-logistieke processen zit voor 75% in het verbeteren en stroomlijnen van (informatie)processen. Veel zorginstellingen zijn zich hier nog niet van bewust, en dat is precies het speelveld waarbinnen Ricoh zich vertrouwd voelt. We zijn trots dat we deze systematiek nu ook bij Isala klinieken mogen gaan implementeren.”

Ricoh is koploper op het gebied van patientenregistratie, patientenlogistiek met aanmeldzuilen, wachtrijmanagement en informatieschermen.  Recent realiseerde Ricoh soortgelijke projecten bij Gelre ziekenhuizen, Jeroen Bosch Ziekenhuis, AMC en Vie Curi Medisch Centrum.

Bron: Isala Klinieken

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen