Lean denken en doen in de zorg

Nederland heeft een uitstekend zorgstelsel. Toch staat de zorg momenteel voor ingewikkelde kwesties, zoals een dreigend tekort aan zorgverleners en de vraag hoe zuiniger omgegaan kan worden met de schaarse middelen. De hoge kwaliteit van de zorg in Nederland komt steeds meer onder druk te staan door gebrek aan personeel en middelen.  Lean denken is een ontwikkelmodel dat gericht is op continu, gestaag verbeteren in kleine stappen, die recht doen aan de complexiteit van de zorg. Door processtappen beter op elkaar aan te laten sluiten, worden de kosten lager.Tegelijkertijd neemt de kans op fouten af, wat ten goede komt aan de kwaliteit en de beleving van de zorg. Het model is gebaseerd op de principes die ten grondslag liggen aan het gerenommeerde productiesysteem van autofabrikant Toyota. Sleutelbegrippen zijn: waarde, onbelemmerde doorstroming, visualisatie, standaardisatie, diep begrip van de bestaande situatie, geen onnodige handelingen, problemen direct samen aanpakken en respect.Lean denken en doen in de zorg is een praktijkboek voor en door de zorg. Na een inleiding in de principes van lean denken volgen acht praktijkverhalen over de toepassing ervan in zes Nederlandse ziekenhuizen en een Vlaams ziekenhuis. In dit deel komen zowel praktische voorbeelden, geleerde lessen en langetermijnvraagstukken aan bod. In deel twee reflecteren een deskundige van Toyota en twee hoogleraren op de bijdragen, waarbij richting wordt gegeven aan verdere toepassing. Het sinds de jaren tachtig in de Japanse auto-industrie toegepaste ‘lean’ denken en handelen kan leiden tot duurzame verbeteringen in de zorg. Dat is gebaseerd op aanhoudende verbeteringen in kleine stappen die recht doen aan de complexiteit van de zorg. Door processtappen beter op elkaar aan te laten sluiten wordt verspilling tegengegaan, gaan de kosten omlaag en neemt de kans op fouten af, hetgeen ten goede komt aan de kwaliteit. In elk van de acht verhalen wordt een instelling of afdeling beschreven waar principes van lean denken worden toegepast. Zo ontstaat een beeld van de wijze waarop de basisprincipes en technieken van lean denken momenteel toepassing vinden in de ziekenhuiszorg. Het boek sluit af met drie reflecties van een manager van Toyata en twee hoogleraren. Interessant voor beleidsmakers, managers en werkers in de intramurale gezondheidszorg.

Bekijk en bestel boek hier

Auteur Jos Benders, Marc Rouppe Van Der Voort
Co-auteur Bart Berden
Redactie Jos Benders, Marc Rouppe Van Der Voort, Bart Berden
Overige betrokkenen Jos Benders, Marc Rouppe Van Der Voort
Soort Met illustraties
Taal Nederlands
Vertaald uit het nl
Afmetingen 8x240x170 mm
Gewicht 267,00 gram
Druk 1
ISBN10 9059315251
ISBN13 9789059315259
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen