Visie Prof. Dr. Mourits op unieke samenwerking tussen ZBC en Academisch Ziekenhuis

Aan het woord is Prof. Dr. M.P. Mourits, Medisch Directeur van Oogziekenhuis Zonnestraal | AMC en  Afdelingshoofd Oogheelkunde van het AMC.

Waarom zijn het AMC en Oogziekenhuis Zonnestraal gaan samenwerken?
Prof. Dr. Mourits: “Samenwerking tussen Oogziekenhuis Zonnestraal en het AMC biedt de mogelijkheid om het beste uit twee werelden bij elkaar te brengen.

De afdeling oogheelkunde van het  AMC heeft al jaren te kampen met een lange wachtlijst in de tweedelijnszorg. Ook bestaat er een lange wachtlijst voor bepaalde operaties zoals scheelziens- en traanwegoperaties. In de samenwerking met Oogziekenhuis Zonnestraal zag ik een oplossing voor deze problemen. Het Oogziekenhuis maakte namelijk een snelle, hoogwaardige ontwikkeling door en profileerde zich juist ook met betrekking tot het oplossen van lange wachttijden.

De eerste stappen op het gebied van samenwerking dateren al uit 2007, toen het AMC besloot om patienten met maculadegeneratie in Oogziekenhuis Zonnestraal te behandelen, vanwege de uitstekende medische en infrastructurele faciliteiten bij het Oogziekenhuis.

Mede daaruit is de wens ontstaan om de samenwerking een meer permanent karakter te geven en dat heeft uiteindelijk geresulteerd in de oprichting van een gezamenlijk oogziekenhuis: Oogziekenhuis Zonnestraal | AMC.”

Heeft de huidige discussie over de academisering van de zorg, invloed gehad op het besluit tot samenwerking?
Prof. Dr. Mourits: “ In het kader van bezuinigingen zullen de academische centra zich moeten herorienteren op het gebied van patientenzorg, wetenschappelijk onderzoek en opleiding.

Op het gebied van opleiding zag ik ook veel mogelijkheden in samenwerking met Oogziekenhuis Zonnestraal.  De opleiding vond vroeger uitsluitend plaats in het academisch ziekenhuis. Maar voor de opleiding tot oogarts is het belangrijk dat er voldoende patienten met een laagcomplexe zorgvraag (lees: veel voorkomende meer alledaagse aandoeningen) zijn en niet alleen patienten met een hoogcomplexe zorgvraag. Om toch sturing te kunnen blijven geen aan dit deel van opleiding tot oogarts, hebben wij in Oogziekenhuis Zonnestraal een geschikte partner gevonden om dat op te pakken.

Op het gebied van innovaties en vernieuwende, patientgerichte zorg biedt samenwerking tussen Oogziekenhuis Zonnestraal en het AMC eveneens het  beste uit twee werelden. Het Oogziekenhuis heeft een nieuwe en geavanceerde manier om patienten snel en effectief te behandelen en daar kan het AMC haar voordeel mee doen. En vice versa: in het AMC werken supergespecialiseerde oogartsen. Voor Oogziekenhuis Zonnestraal | AMC is het weer prettig om in complexe gevallen direct te kunnen terugvallen op de bijzondere expertise van het AMC.”

Wat zijn de voordelen voor de patient om te worden doorverwezen naar en behandeld te worden door Oogziekenhuis Zonnestraal | AMC?

Prof.  Dr. Mourits: “In het Oogziekenhuis Zonnestraal I AMC is alles en iedereen gericht op de patient met een oogprobleem. De afstanden en de lijnen zijn heel kort. Dat geldt ook voor het management, waardoor besluiten snel kunnen worden geïmplementeerd. De patient is snel aan de beurt en wordt in een kort tijdsbestek geholpen. Zo wordt er, in tegenstelling tot het AMC, bij Oogziekenhuis Zonnestraal gewerkt met optometristen. Deze optometristen nemen bepaalde taken van de oogarts over, zoals het verrichten van vooronderzoeken en routinecontroles. Hierdoor komt de behandeling sneller tot stand en kan de oogarts effectiever worden ingezet. Dit resulteert in korte wachttijden bij het maken van een afspraak en tijdens de consulten. Nog een voordeel: in Oogziekenhuis Zonnestraal | AMC worden de patienten in misschien wel de modernste en meest comfortabele setting van heel Europa ontvangen. Dit zijn twee belangrijke winstpunten voor de patient.”

Bron: Oogziekenhuis Zonnestraal

 

 

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen