De wachtruimte

0
147

Een patientvriendelijke wachtkamer: het kan! Lees de blogpost van Marjolijn Heerings Op drie-maandelijkse diabetescontrole. Vriendin Anne uit Duitsland is op bezoek en wil gelukkig wel mee naar het ziekenhuis, dat is gezellig. Aangekomen op de afdeling lijkt het wel een slagveld. De glazen waarachter normaal gesproken de assistentes zitten zijn dichtgeplakt. Op de harde, blauw plastic wachtruimte stoelen, opgesteld in een aantal hoekige formaties, ligt een verdwaalde ‘Spits’. Een namaakplant hangt half in zijn pot, met er om heen een plasje terracottakleur korrels. Aan de muur half afgescheurde posters met verwijzingen naar patientenverenigingen, cursussen of andere patientinformatie. De harde tl-verlichting brandt nog wel. De afdeling is verhuisd, maken we op uit een aangeplakt A4tje.

Een schuifdeur zoeft open. Voor ons de balie, centraal, verlicht met een aantal soft-light schemerlampen. Daarachter een slang van zacht gekleurde bankjes. Natuurlijk licht uit het dakraam. Aan de muur een interessante fotoserie over afval neergelegd als een mooi bloemenboeket. De sfeer is totaal anders. Anne en ik strijken neer op een van de bankjes, we hangen wat onderuit en het voelt niet veel anders dan dat we in een hippe Amsterdamse coffeebar bijkletsen.  Het is bijna aangenaam om in het ziekenhuis te zijn! Ik zou wensen dat alle ziekenhuizen in Nederland hun patienten op deze manier zouden kunnen ontvangen!

Heeft u ook een wens? Ga naar www.patientenwetenbeter.nl en deel uw ervaring met het ziekenhuis. Patienten ervaringen geven een unieke kijk op ziekenhuiszorg en bieden belangrijke aanknopingspunten voor het verbeteren van deze zorg. Het Rathenau instituut verzamelt patientenverhalen via de website www.patientenwetenbeter.nl om te onderzoeken wat en hoe ziekenhuizen kunnen leren van deze waardevolle ervaringen.

Marjolijn Heerings is onderzoeker bij het Rathenau Instituut. Ze houdt zich bezig met de projecten Patienten weten beter en de meetbare mens.