Focus op gastvrijheid gaat ten koste van veiligheid in ziekenhuis

0
449

Zes stappen naar een veilig ziekenhuis
Badhoevedorp, 7 maart 2013 – Ziekenhuizen besteden steeds meer aandacht aan gastvrijheid, maar dit gaat ten koste van de veiligheid voor personeel en bezoekers. Securitas waarschuwt ziekenhuizen voor de risico’s die een gastvrije omgeving in het ziekenhuis met zich meebrengt.

Marktwerking verandert rol zorgpersoneel
Door de marktwerking in de zorg willen ziekenhuizen steeds meer inspelen op service, waardoor personeel de rol van gastheer of gastvrouw krijgt. Hierdoor is er echter minder ruimte en aandacht voor de veiligheid, dit komt in veel ziekenhuizen pas in beeld als er een incident heeft plaatsgevonden. Jean-Marc Komen, Security Manager Healthcare bij Securitas: ‘Ziekenhuispersoneel krijgt bijna dagelijks te maken met (verbale) agressie. ziekenhuisHet is belangrijk dat ziekenhuizen zich hier bewust van zijn en tijdig maatregelen treffen. Agressie op de werkvloer veroorzaakt namelijk niet alleen onveilige situaties, maar is ook de grootste veroorzaker van ziekteverzuim in deze branche.’

Imagoschade
Gastvrijheid boven veiligheid verkiezen kan ernstige gevolgen hebben. Een incident tast het imago van een ziekenhuis ernstig aan en verslechtert daarmee de concurrentiepositie. Komen: ‘Uiteraard is het belangrijk dat patiënten zich welkom voelen, maar er mogen ook grenzen gesteld worden. In een tijd waarin patiënten steeds mondiger worden is een goed veiligheidsbeleid van groot belang.’

Een veilig ziekenhuis in zes stappen
Ziekenhuizen moeten hun personeel bewust maken van de veiligheidsrisico’s waarmee ze te maken krijgen. Deze risico’s betreffen namelijk niet alleen zichtbare risico’s, zoals een veilige toegang, maar ook onzichtbare, zoals informatiestromen. Het is belangrijk dat personeel getraind wordt zodat ze adequaat kunnen handelen. Organisatorische maatregelen, bewustwording en een duidelijke rolverdeling kunnen de veiligheid in ziekenhuizen waarborgen:

 

1.     Inventariseer waar en wanneer ziekenhuispersoneel zich onveilig voelt: welke afdelingen in het ziekenhuis zijn incident-gevoelig?
2.     Breng incidenten in kaart en registreer ze: waar, wanneer en door wie worden incidenten veroorzaakt?
3.     Stel regels op: wat accepteer je als ziekenhuis wel en wat accepteer je niet?
4.     Stel een veiligheidscoördinator aan en maak deze gerechtigd om op te treden tegen misdragingen.
5.     Regel toegangsbeheer: bepaal waar bezoekers wel, niet of in beperkte mate mogen komen.
6.     Besteed tijdens opleidingen aandacht aan het omgaan met agressie: zo weet het personeel hoe ze moeten handelen bij een incident.

Lees ook de whitepaper ‘Operatie veiligheid’.

Over Securitas
Securitas vindt dat iedereen veilig moet kunnen wonen, werken en samenleven. In ziekenhuizen en op bedrijventerreinen, in het openbaar vervoer, in winkelcentra, op luchthavens. Op al die plaatsen waar veiligheid extra aandacht vraagt kan Nederland op Securitas rekenen. Met slimme combinaties, innovatieve techniek en goed opgeleide medewerkers. Dag en nacht. Securitas. Voor Veiligheid.

Bron: Securitas

Vorig artikelOuders met eerste kind nemen laat veiligheidsmaatregelen
Volgend artikelHealth app award 2013 van start
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.