Meertalig kinderbrein efficiënter in aandacht richten

Array

Het feit dat kinderen die twee- of drietalig opgroeien constant moeten kiezen welke taal ze gebruiken lijkt een effect te hebben op de efficiëntie van hun algemene attentionele systeem. Dit systeem is verantwoordelijk voor het oplossen van conflicten, het monitoren van taken, en het verleggen van aandacht. Het onderzoek van Greg Poarch levert nieuw bewijs dat kinderen die meertalig opgroeien beter scoren op deze taken, maar dat twee- en drietaligen vergelijkbaar scoren. Er is echter wel een bepaalde minimumhoeveelheid van blootstelling en gebruik van de tweede taal nodig om tot voordelen in cognitieve controle te komen.

Promotie

Datum dinsdag 2 april 2013

Tijd 13:30

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen

Promovendus de heer G. Poarch

Promotors prof. dr. A.G. Van Hell

Titel promotie Cross-linguistic interaction, lexical representation, and cognitive control in second language learners, bilinguals and trilinguals

Biografie
Gregory Poarch (1969, Valdese, NC, USA) studeerde sportwetenschappen en Engelse taalwetenschap aan de TU Darmstadt in Duitsland (master). Sinds 2003 geeft hij les als docent Engels aan de Goethe Universiteit Frankfurt. In 2007 startte hij zijn promotieonderzoek bij het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen. Sinds januari 2013 is hij postdoctoral research fellow bij het Department of Psychology van de York University Toronto, Canada.

Contactpersoon Wetenschapscommunicatie
E-mail [email protected]

bron: Radboud Universiteit Nijmegen

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen