Bars, clubs en fastfood restaurants hebben de smerigste toiletten

Array

De Europese horeca scoort laag voor wat betreft de reinheid van toiletten.  Acht van de tien Europeanen geeft aan toiletruimtes in restaurants en hotels vies te vinden. Bars (33%), clubs (26%) en fast food restaurants (22%) blijken openbare gelegenheden met de slechtste hygiëne. In Nederland zijn het vooral bars en tankstations die een vieze indruk achterlaten. Bijna 70 procent gaat liever niet naar het toilet wanneer dit vies is. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Tork naar toiletgewoonten en hygiëne onder ruim 8.000 Europeanen. De aanbieder van professionele hygiëne oplossingen vindt het hoog tijd meer aandacht te besteden aan hygiëne.

Nederland versus Europa
Maar liefst 84% van de Nederlanders is ontevreden met de hygiëne van horecatoiletten. Vergeleken met andere Europese landen, zijn mensen uit Finland (93%) nog minder te spreken over de hygiëne op horecatoiletten, gevolgd door de Zweden (88%) en de Fransen (88%). toilet“Het schoonmaken van toiletten krijgt in de horeca niet altijd de hoogste prioriteit. Dit is jammer, omdat een vies toilet bij bijna driekwart van de bezoekers de beoordeling van de horecagelegenheid negatief beïnvloedt. Schone toiletruimtes tellen in de ervaring van het verblijf mee,” aldus Renée Remijnse, marketing manager bij Tork.

Hygiënetips bij gebruik openbare toiletten

  • Vookom contact met de deurknop. Duw de deur van het toilet open met je voet of elleboog. Als je hem toch moet aanraken, doe dat dan met een papieren zakdoek. Gebruik bij het verlaten van het toilet een WC-papiertje om de deur weer te openen.
  • Voorkom direct contact met de toiletbril. Ga nooit direct zitten op de toiletbril. Leg altijd een papieren WC-brildekje of wat wc-papier neer voor je gaat zitten.
  • Voorkom direct contact met de spoelknop. Als je doortrekt, doe dat altijd met behulp van een stuk WC-papier, raak nooit rechtstreeks de spoelknop aan.
    Raak nooit direct de kraan aan. Gebruik een papieren handdoekje om de kraan te openen en te sluiten. Als er geen papier voor handen is en je het directe contact niet kan vermijden, is het hygiënischer om je handen niet te wassen.

Top 4 ergernissen horecatoiletten, volgens Nederlanders:

1.            Vies toilet                                          89%
2.            Slechte geur                                     59%
3.            Vieze vloer                                        57%
4.            Ontbreken toiletpapier               50%

Grote contrasten
De Nederlandse toiletbezoeker zit op gemiddeld twee tot drie verschillende toiletten per dag. Ongeveer 90 procent van de Nederlanders geeft aan dat er dan bijna altijd water en zeep op de toiletten aanwezig is. Met de toiletpapiervoorziening gaat het ook goed – 95% zegt over toiletpapier te beschikken. Twee derde van de Nederlanders waardeert de horeca toiletten in eigen land meer dan de voorzieningen in het buitenland. De Polen (56%) en de Fransen (30%) zijn het hiermee oneens, zij vinden de horecatoiletten in het eigen land ondermaats ten opzichte van het buitenland.

Producten die Nederlanders het meest waarderen op een horecatoilet:

1.            Toiletpapier                                      75%
2.            Zeep                                                    48%
3.            Papieren handdoekjes                 45%
4.            Desinfectie gel                                42%

Een onderzoek van de Universiteit van Westminster toonde al eens aan dat heteluchtdrogers  zorgen voor een sterke toename van het aantal bacteriën op de handen na het wassen. Als je je handen onder een heteluchtdroger droogt, neemt de hoeveelheid bacteriën op je vingertoppen met gemiddeld 186% toe. Je handpalmen bevatten daarna 230% meer bacteriën.

Plaspauzes op vakantie
Bij de Nederlandse vakantiegangers gaan plaspauzes onderweg niet van harte. Maar liefst 72% van de ondervraagden geeft aan de toilethygiëne van tankstations in het buitenland zwaar beneden peil te vinden. De Duitsers (55%) en de Fransen (51%) zijn het hierover met ons eens, ook zij zijn niet onder de indruk van de hygiëne onderweg. Volgens de Polen ligt dit helemaal anders, 67% vindt de toiletten van tankstations juist hygiënisch en schoon.

Over het onderzoek
In het survey-onderzoek, uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Cint/Snabba Svar in opdracht van Tork, werden 8.181 Europese respondenten ondervraagd over hun beleving van de hygiëne van horecatoiletten. De landen Zweden, Finland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Polen, België en Nederland zijn opgenomen in het onderzoek. De verdeling tussen mannen en vrouwen is ongeveer gelijk en de leeftijd van de ondervraagde personen ligt tussen de 20 en 64 jaar. Het onderzoek is in juli 2012 uitgevoerd.

Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector alsook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u onder www.tork.nl / www.tork.be.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen