Openheid en communicatie bij medische incidenten

Array

openheid-incidenten-200x200“Patienten hebben recht op informatie als een behandeling niet goed is gegaan.” Dit zei Rutger Jan van der Gaag (voorzitter KNMG) tijdens het congres Krijg nou de GOMA op 31 mei 2013. Diverse sprekers deelden hun visie op transparantie en gaven aan hoe artsen – ook als er iets misgaat – het vertrouwen van hun patiënt kunnen behouden. Het congres was georganiseerd door de Letselschade Raad samen met KNMG, NVZ, NFU, MediRisk en CentraMed. Centrale vraag was: Hoe moet een arts handelen na een medisch incident?

Fout gegaan en fout gedaan
Van der Gaag benadrukte dat bij medische incidenten, openheid en heldere communicatie noodzakelijk zijn voor de vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt. “Mensen hebben recht op relevante informatie. En patiënten hebben  vaker begrip voor fouten, als je er geen doekjes om windt en meewerkt aan een goede afhandeling.”

De KNMG-voorzitter maakte daarbij onderscheid tussen ‘fout gegaan’ en ‘fout gedaan’. In het eerste geval gaat het bijvoorbeeld om complicaties van een behandeling, of onbedoelde incidenten zonder dat de arts verkeerd heeft gehandeld. Dat is wel het geval bij ‘verkeerd gedaan’. In het eerste geval kan een arts zeggen te betreuren dat het resultaat anders is dan gehoopt. Van der Gaag: “Excuses maken, of sorry zeggen, is op zijn plaats als een arts of zijn team verkeerd heeft gehandeld.”

Volgens de GOMA wordt van een arts in beide gevallen (fout gegaan en fout gedaan) openheid verwacht. Dat betekent binnen uiterlijk 24 uur contact opnemen met de patiënt. Ook moet een arts onderzoeken hoe een en ander heeft plaatsgevonden en hoe kan worden voorkomen dat het incident nogmaals gebeurt.

GOMA
De GOMA is opgesteld door KNMG, verzekeraars en vertegenwoordigers van patiënten, advocatuur en wetenschap. Deze Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische aansprakelijkheid) bevat richtlijnen over de omgang met incidenten en de afwikkeling van medische aansprakelijkheid.  In 2012 is de GOMA herzien en wordt sindsdien ook onderschreven door de NFU en NVZ.

Onderzoek afhandeling incidenten
De Letselschade Raad onderzoekt hoe de afhandeling van medische incidenten verloopt. Ervaringen van artsen zijn daarbij van groot belang en kunnen helpen om beter zicht te krijgen op de afhandeling. Niet alleen met betrekking tot wat er al goed gaat. Maar ook wat er nog verbeterd kan en moet worden. Werkt u als arts in een ziekenhuis en wilt u meedoen aan het onderzoek? Vul deze digitale vragenlijst in. Het onderzoek is anoniem. Uw antwoorden worden volledig vertrouwelijk behandeld en er wordt geen informatie aan derden doorgegeven die tot u te herleiden is.

Meer informatie
De aanbevelingen en normen voor het omgaan en bespreken van (mogelijke) fouten, zijn vastgelegd in de publicatie Arts en klacht of geschil (2004), in het standpunt Omgaan met incidenten, fouten en klachten: wat mag van artsen worden verwacht? (2007) en in de GOMA (Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische aansprakelijkheid).

Lees hier de hele presentatie van Rutger Jan van der Gaag.

Bron: KNMG

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen