Hulpmiddel ‘Com-pas’ helpt jongere met taalstoornis in moeilijke situaties

‘Die vrouw achter de balie praatte zo snel, tot ik mijn pasje liet zien’
Bij een landelijk evenement voor kinderen en jongeren met een taalstoornis vandaag, lanceerde zorg- en onderwijsorganisatie Koninklijke Kentalis ‘De Com-Pas’. Een pasje en applicatie voor jongeren met een taalstoornis. Met dit hulpmiddel op zak, kunnen zij zich beter redden in moeilijke situaties op straat.

P1100737Problemen door taalstoornis

Je loopt op straat en iemand begint tegen je te schreeuwen. Je wilt iemand de weg vragen. Je valt van je fiets en hebt hulp nodig. In ál dit soort onverwachte situaties kunnen we onszelf redden door te praten. Voor jongeren met een taalstoornis is dat een heel ander verhaal. Zij komen dikwijls in situaties terecht, waaruit ze zich moeilijk of niet kunnen redden omdat ze bijvoorbeeld veel moeite hebben met praten. Er zijn in Nederland 60.000 jongeren met een taalstoornis. De een heeft vooral moeite met het begrijpen van taal, een ander vooral met het uiten van taal.

Meer controle over situaties
De Com-Pas is bedacht door Jeannette Wieten en Ingrid van Doorn, medewerkers van Kentalis, en de jongeren zelf. Het gaat om twee onderdelen: een klein bedrukt kaartje en een app voor de smartphone. Op het kaartje en de app staat kort en duidelijk wat er met de jongere aan de hand is én hoe de lezer daarmee om kan gaan. De jongere kan het snel laten zien en krijgt zo meer controle over de situatie. Het geeft hem of haar bedenktijd en zorgt voor begrip bij de ander, wat escalatie voorkomt. Dit maakt het voor jongeren makkelijker om op pad te gaan en voor ouders gemakkelijker om hun kind met een gerust hart los te laten.

Cindy Dijkers (22) uit Arnhem is blij met haar pasje, ook omdat het helemaal op maat is gemaakt. Bij het bestellen geef je zelf aan wat er op moet komen te staan: waar je moeite mee hebt en hoe mensen je kunnen helpen. Cindy: “Laatst was ik in het gemeentehuis, ik moest iets aanvragen. Het was echt druk en die vrouw achter de balie praatte zo snel. Ik kon het niet verstaan, ik zei ‘ik versta u niet’. Toen ging ze alleen harder praten. Ik liet mijn pasje zien en daar staat op of ze rustiger wil praten. Toen ging ze rustiger praten en is het gelukt.”

Onbekende en onzichtbare handicap

Kentalis zet zich in voor jongeren die problemen hebben met taal of spraak. Onderzoeker Jet Isarin: “Tot nu toe was er weinig informatie beschikbaar voor ouders en jongeren over leven met een taalstoornis. Taalstoornissen zijn erg onbekend.” Dat beaamt Cindy: “Mensen kennen dit niet. Dat is heftig. Het is een onzichtbare beperking. Op school ging ik vaak ‘op slot’. Ik was de stille. Dat was heel moeilijk. Nu gaat het heel goed.”

De app is gratis te downloaden via www.com-pas.nl, het pasje is daar te bestellen voor vijf euro.

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen