45+ vrouwen onzichtbaar in Europese media
ArrayVan alle foto’s in Europese kranten van 45 plussers is slechts 16 procent vrouw; hoe ouder de vrouw, hoe minder je hen in kranten ziet; op slechts 5 procent van de sportfoto’s in Europese kranten staan vrouwen. Dat zijn conclusies van Mediaplatform VIDM.nl na 4 maanden lang foto’s knippen uit 136 willekeurig geselecteerde edities van Europese kranten.
De 87 titels uit 22 landen tonen allemaal foto’s van mannen en vrouwen. Het resultaat wordt 4 en 5 juli 2013 met een teaser van de video ‘You can’t be what you can’t see’ getoond tijdens de conferentie ‘Media and the Image of Women’. De conferentie wordt georganiseerd door de Raad van Europa in samenwerking met minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker.
30 procent vrouw
Vier maanden lang plakte Mediaplatform VIDM.nl alle foto’s van mannen en vrouwen gescheiden op lange vellen. Samen goed voor 138 meter beeldmateriaal. Naast de nieuwsfoto’s werden ook de advertenties uitgeknipt. Van alle mensen op foto’s in Europese kranten is slecht 30 procent vrouw. Veel nieuwsredacties beginnen hun dag met het doorspitten van de kranten. Als vrouwen daar al onzichtbaar zijn als experts, dan werkt dat onvermijdelijk door in alle andere media.
Vier maanden lang plakte Mediaplatform VIDM.nl alle foto’s van mannen en vrouwen gescheiden op lange vellen. Samen goed voor 138 meter beeldmateriaal. Naast de nieuwsfoto’s werden ook de advertenties uitgeknipt. Van alle mensen op foto’s in Europese kranten is slecht 30 procent vrouw. Veel nieuwsredacties beginnen hun dag met het doorspitten van de kranten. Als vrouwen daar al onzichtbaar zijn als experts, dan werkt dat onvermijdelijk door in alle andere media.
Sylvie Meis
“Niet alleen de aanwezigheid van vrouwen in de media blijft achter. Vrouwen worden ook nog eens voor een groot deel vanuit een stereotype kader geportretteerd. Neem Hunkemöller; een vrouw als Sylvie Meis wordt door hen als object neergezet door de slogan ‘Feel like a gift’; het leert vrouwen dat ze er zijn om mannen te behagen,” aldus Janneke van Heugten, directeur VIDM.nl. Maar het gaat verder dan beeld alleen. Ook in interviews valt vrouwen een andere behandeling ten deel. Bij slechts 12 procent van alle nieuwsverhalen is een vrouw het centrale onderwerp. Bij vrouwen wordt er in interviews drie keer vaker gevraagd naar de familiestatus. 46 procent van de berichtgeving in Europese nieuws is stereotype versterkend.*
“Niet alleen de aanwezigheid van vrouwen in de media blijft achter. Vrouwen worden ook nog eens voor een groot deel vanuit een stereotype kader geportretteerd. Neem Hunkemöller; een vrouw als Sylvie Meis wordt door hen als object neergezet door de slogan ‘Feel like a gift’; het leert vrouwen dat ze er zijn om mannen te behagen,” aldus Janneke van Heugten, directeur VIDM.nl. Maar het gaat verder dan beeld alleen. Ook in interviews valt vrouwen een andere behandeling ten deel. Bij slechts 12 procent van alle nieuwsverhalen is een vrouw het centrale onderwerp. Bij vrouwen wordt er in interviews drie keer vaker gevraagd naar de familiestatus. 46 procent van de berichtgeving in Europese nieuws is stereotype versterkend.*
Remmend effect op economie
Stereotyperingen in de media hebben invloed op de studiekeuzen van vrouwen en op het benutten van hun economische potentieel. Dat heeft weer negatieve gevolgen voor de economie als geheel; stereotyperingen in de media betekenen uiteindelijk vernietiging van kapitaal. Niet goed voor zowel vrouwen als de economie. Van Heugten, retorisch: “De media geven ons als publiek de boodschap mee dat vrouwen vooral verzorgend en mooi moeten zijn. Hoe moet dat hoogopgeleide vrouwen stimuleren om hun volledige potentie op de arbeidsmarkt te benutten?”Video online
Op Mediaplatform VIDM.nl kunnen journalisten zien welke deskundigen er buiten de ‘usual suspects’ beschikbaar zijn voor reportages, interviews en andere redactionele en inhoudelijke bijdragen. Het platform heeft als doel om een realistisch en veelzijdig beeld van onze maatschappij in de media te stimuleren. Aan de video ‘You can’t be what you can’t see’ werkten 14 buitenlandse experts op gebied van gender en media mee. Een teaser is nu al te zien op www.vidm.nl en www.youcantbewhatyoucantsee. com. Binnenkort wordt daar de film blijvend vertoond.
Op Mediaplatform VIDM.nl kunnen journalisten zien welke deskundigen er buiten de ‘usual suspects’ beschikbaar zijn voor reportages, interviews en andere redactionele en inhoudelijke bijdragen. Het platform heeft als doel om een realistisch en veelzijdig beeld van onze maatschappij in de media te stimuleren. Aan de video ‘You can’t be what you can’t see’ werkten 14 buitenlandse experts op gebied van gender en media mee. Een teaser is nu al te zien op www.vidm.nl en www.youcantbewhatyoucantsee.
*Cijfers Global Media Monitoring Project 2010- Europe
—————————— —————————— ——————-