Toilethygiëne bij parkeerplaatsen, wegrestaurants en tankstations ondermaats

Array

Vies toilet onderweg laat Nederlandse vakantieganger wildplassen
Zeist – Volgens bijna driekwart van de Nederlandse vakantiegangers is het slecht gesteld met de toiletfaciliteiten van parkeerplaatsen, wegrestaurants en tankstations. Vooral onhygiënische toiletten (91%), ontbrekend wc-papier (81%) en onfris ruikende toiletruimtes (76%) leiden tot irritatie. Bij het aantreffen van vieze wc’s onderweg, stelt meer dan de helft van de autorijders het toiletbezoek liever uit tot een schonere gelegenheid zich voordoet. Bijna twee derde verkiest de buitenlucht wel eens boven de aangeboden toiletfaciliteiten. Dit en meer blijkt uit onderzoek van hygiëne-aanbieder Tork. De fabrikant van tissues- en hygiëne-oplossingen vraagt hiermee aandacht voor regelmatig onderhoud en betere hygiëne van toiletfaciliteiten langs de snelweg.

toiletjuffie-200x200Creatief omgaan met vies toilet tijdens autorit
Tijdens de autorit naar de vakantiebestemming ergert de Nederlander zich het meest aan vieze wc’s onderweg (60%), files (59%) en slechte eetgelegenheden (18%). Naast onhygiënische toiletten zijn ook de gebrekkige mogelijkheden voor het handen wassen een bron van irritatie. 45% zegt het storend te vinden wanneer zij de handen niet af kunnen drogen. Bijna 40% vindt ontbrekende of groezelige handzeep het meest vervelend. Dus verzint Nederland slimme oplossingen om hier zo min mogelijk hinder van te ondervinden. De vakantieganger vermijdt het contact met de toiletbril (80%), neemt een eigen voorraad wc-papier mee op reis (74%) en reinigt de handen achteraf extra zorgvuldig met desinfecterende handgel (69%).

Franse toiletfaciliteiten het slechtst, Duitsland het best
Acht van de tien ondervraagden gaat wel eens met de auto op vakantie en daarmee is de auto onder Nederlandse vakantiegangers het populairste vervoersmiddel. Hoewel maar liefst 92% van de weggebruikers zich verantwoordelijk voelt om de toiletruimtes waar zij tijdens de autorit gebruik van maken netjes te houden, zijn volgens 70% van de ondervraagden de faciliteiten toch ondermaats. Vooral de Franse toiletgelegenheden hebben een slechte staat, gevolgd door Spanje en Italië. De Duitse, Nederlandse en de Deense faciliteiten komen het beste uit de test. Om te kunnen bepalen hoe hygiënisch de toiletten precies zijn, hecht meer dan de helft van de Nederlanders veel waarde aan een schoonmaakrooster.

 

Betere inrichten van voorzieningen maakt het verschil

Uit diverse studies van Tork door de loop der jaren blijkt dat met name de inrichting van de sanitaire ruimte al snel een verschil maakt. Ook nu weer kiest meer dan 50% van de Nederlanders voor papieren handdoekjes als beste hand-droogmethode en is voldoende toiletpapier en een schoon zeepsysteem prioriteit. “Met de juiste systemen -voorzien van ruime capaciteiten en voldoende gebruikersgemak- krijgen bezoekers een betere indruk van de faciliteiten. Ook worden gebruikers hierdoor in staat gesteld de ruimte netter achter te laten. Vooral in toiletruimtes van openbare gelegenheden als parkeerplaatsen, tankstations en wegrestaurants zijn bovengemiddeld veel bacteriën aanwezig. Uit onderzoek van de University of Westminster in Londen[1] blijkt, dat papieren handdoekjes vanuit hygiënisch oogpunt effectiever zijn dan andere handdroog-methoden,” aldus Renee Remijnse, marketing manager bij Tork.

 

Top 8 ergernissen tijdens toiletbezoek onderweg naar de vakantiebestemming

1.            Onhygiënische/vieze toiletten (91%)
2.            Ontbrekend toiletpapier (81%)
3.            Onfris ruikende toiletruimte (76%)
4.            Ontbrekende mogelijkheid om handen af te drogen (45%)
5.            Ontbrekende of groezelige handzeep (37%)
6.            Wachtrijen (25%)
7.            Ontbrekend afvalbakje (19%)
8.            Ontbrekend aankleedkussen voor het verschonen van het kind (4%)

Over het onderzoek
Het onderzoek naar de mening van Nederlandse  vakantiegangers aangaande de hygiëne van toiletgelegenheden langs de snelweg (bijvoorbeeld parkeerplaatsen, wegrestaurants en tankstations) is uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard. Aan het onderzoek namen 850 respondenten deel van 30 jaar en ouder. Hierbij is rekening gehouden met een reële spreiding in geslacht, leeftijd, gezinssituatie en opleidingsniveau.

Over Tork®
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector alsook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u onder  www.tork.nl.

Over SCA
SCA is een leidend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Lotus, Libresse, Tempo en Libero. Als Europa’s grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 36.000 medewerkers en de verkoop in 2012 bedroeg 9.8 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, bezoek www.sca.com.

Bron: SCA

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen