Albert Schweitzer ziekenhuis digitaliseert voedingsproces

Array

Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht heeft opdracht gegeven voor de implementatie van CuliCart Hospitality van PinkRoccade Healthcare. Het ziekenhuis heeft vorig jaar de werkprocessen op het gebied van eten drinken opnieuw vormgegeven met alle betrokkenen in het werkproces: de zorgassistenten van de verpleegafdelingen, de diëtistes en de afdeling Gastvrij (keuken). Hierdoor zijn veel dubbele en onnodige handelingen uit het werkproces gehaald en is het moment tussen het kiezen en uitserveren van een maaltijd en/of extra verstrekking (aanzienlijk) verkort. Na een succesvolle pilot is CuliCart Hospitality volledig uitgerold binnen het hele ziekenhuis.

De maaltijden worden verstrekt vanuit een broodserveerwagen of Meals on Wheels-wagen. Ter ondersteuning van de informatievoorziening rondom de patiënt maakt het ziekenhuis gebruik van de tabletoplossing van CuliCart Hospitality. ziekenhuis etenDit heeft meerdere voordelen:

Informatie rondom de maaltijdverstrekking (zoals het dieet, extra verstrekkingen en opmerkingen) is a la minute beschikbaar voor de zorgassistent en volledig up-to-date;
Zowel de zorgassistenten, diëtistes, logopedistes als medewerkers Gastvrij raadplegen CuliCart Hospitality en leggen er gegevens over patiënten in vast;
Tijdens het verstrekken van maaltijden of dranken wordt gebruikt gemaakt van ronde-ondersteuning, waardoor goed ingespeeld wordt op de wensen van de patiënt;
Door goede vastlegging van de gegevens en bestellingen wordt per afdeling op maat besteld en is het aantal loopbewegingen en belmomenten geminimaliseerd.

Dit alles leidt tot een efficiënter proces en een hogere gastvrijheidsbeleving door de patiënten van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Door per patiënt de menukeuze vast te leggen is de hoeveelheid te leveren maaltijden volledig afgestemd op het aantal patiënten op de afdeling. Hierdoor worden er minder al bereide maaltijden weggegooid. De kosten die hiermee worden bespaard komen ten gunste van de patiënt voor onder andere verrasmomenten.

Colinda Tijssen, Projectmanager binnen het Albert Schweitzer ziekenhuis: “Vooral in het begin was het zoeken naar een manier om de nieuwe werkwijze voor de zorgassistenten en de afdeling Gastvrij zo optimaal mogelijk in te richten. Het is niet niets om opeens alle werkzaamheden die eten en drinken betreffen volledig gedigitaliseerd uit te gaan voeren. Voor de afdeling Gastvrij betekende de omschakeling naar de nieuwe werkwijze veel; tijdelijk op twee verschillende manieren werken én oplossingen bedenken voor de knelpunten waar we tegenaan liepen. Het streven was om direct over te gaan tot volledige digitalisering. Dus geen losse briefjes en lijstjes meer bij de zorgassistent, maar alles raadplegen in CuliCart Hospitality. Hier hebben we af en toe een pas op de plaats moeten maken. We hebben samen met de consultants van PinkRoccade gezocht naar oplossingen om dit doel zo snel mogelijk te bereiken”.

Wat het proces bemoeilijkte, was de integrale benadering die het Albert Schweitzer ziekenhuis koos voor de invoering van CuliCart Hospitality. “Met name op de klinische afdelingen wilden wij in eerste instantie meer dan dat CuliCart Hospitality tot dan toe bood, namelijk een uitgebreidere informatievoorziening rondom de patiënt: meer mogelijkheden om gegevens over patiënten vast te leggen en overzichtslijsten om gegevens van patiënten sneller te kunnen raadplegen. In de nieuwe versie zijn op dit gebied verbeteringen aangebracht. Ook de volgende versie van CuliCart Hospitality heeft een aantal verbeteringen die wij toejuichen. Dit was voor ons ook de reden om te kiezen voor CuliCart Hospitality. Wij stelden vast dat dit pakket het meest voldoet aan ons programma van eisen. Daarnaast hebben wij vertrouwen in een prettige samenwerking met PinkRoccade Healthcare” aldus Colinda Tijssen.

Inmiddels is op dertien klinische afdelingen CuliCart Hospitality geïmplementeerd. Het Albert Schweitzer Ziekenhuis draaide op drie afdelingen met uiteenlopende specialismen pilots met CuliCart Hospitality op een notebook. Na deze succesvolle pilots werd vervolgens gestart met de uitrol binnen het hele ziekenhuis.

Bron: PinkRoccade Healthcare

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen