Friesland Verzekeraar stelt een onzinning keurmerk aan apothekers verplicht

Array

De Friesland Verzekeraar stelt een keurmerk aan apothekers verplicht, die de kwaliteit van de zorg niet beter maakt, maar juist ingewikkelder. Hoe zit dat?

De Friesland Verzekeraar stelt de zogenaamde SEMH certificering verplicht aan apothekers. Deze certificering is speciaal in het leven geroepen voor medische hulpmiddelen. Op zich is daar niks op aan te merken. Enkele medische hulpmiddelen worden echter via de apotheek verstrekt. Dit geldt bijvoorbeeld voor middelen voor diabetes, incontinentie, stoma’s en wondverzorging.tros radar

Twee certificeringen
De apothekers worden door Friesland Zorgverzekeraar verplicht een SEMH certificering te hebben, terwijl ze al voldoen aan een andere certificering, het HKZ keurmerk. Apothekers zijn dus al goedgekeurd en prima in staat om deze middelen aan de patiënten te verstrekken.

Aanwezigheid verpleegkundige
De Friesland Verzekeraar heeft er echter voor gekozen om alleen de middelen te vergoeden als de apothekers een SEMH certificering hebben. En in die certificering zit een vreemde eis: er moet een verpleegkundige aanwezig zijn om de patiënten de medische hulpmiddelen te verstrekken.

Dat is voor veel apothekers een onmogelijke eis waardoor veel contracten worden opgezegd door de Friesland. Zij hebben hun cliënten een brief gestuurd waarin ze aankondigen dat het contract met hun apotheker afloopt en men de medische hulpmiddelen ergens anders vandaan moeten halen. Dat heeft een groot aantal nadelen voor de patiënt.

70 kilometer rijden voor hulpmiddel
Zo krijgt de patiënt te maken met verschillende balies en sommige mensen zullen zelfs naar een apotheek moeten die 70 kilometer verderop ligt. Ouderen worden gedwongen om via internet te bestellen. Via internet kan men echter alleen grootverpakkingen aanschaffen waardoor er veel geld verspild wordt.

Veiligheid patiënt
Bovendien kan de veiligheid van de patiënt in het geding komen. Bij sommige middelen voor bijvoorbeeld wondzorg kunnen reacties optreden tussen medicijnen en medische hulpmiddelen. Het zou dus beter zijn als dit via een balie wordt verstrekt om advies te geven.

Ook voor de apothekers zitten er veel nadelen aan dit verhaal. Vooral de apothekers in Friesland staan met hun rug tegen de muur. Tachtig procent van hun patiënten zijn verzekerd bij de Friesland. Willen zij goede zorg kunnen blijven leveren, dan moeten ze opnieuw een kostbare certificering halen terwijl ze al over een goede certificering beschikken.

Op dit moment werken de verzekeraars CZ, waaronder ook Delta Lloyd en OHRA vallen, en de Friesland verzekeraar met dit beleid. De rest van de verzekeraars vindt het onzinnig om de apothekers deze extra certificering op te leggen.

Reactie DVN
Zorgverzekeraar De Friesland stelt SEMH certificering verplicht aan apotheken om in aanmerking te kunnen komen voor een overeenkomst voor de levering van medische hulpmiddelen (zoals glucosemeters, insulinepompen en toebehoren). Veel apotheken kunnen niet aan deze eis voldoen omdat ze bijvoorbeeld geen verpleegkundige in dienst hebben. Dat kan betekenen dat patiënten niet meer bij hun eigen apotheek terecht kunnen voor de levering van hulpmiddelen. Wat is het standpunt van DVN hierover?

1. DVN is een voorstander van het doelmatig voorschrijven en gebruiken van medische
hulpmiddelen.
2. Wat voorop staat is dat de patiënt het juiste hulpmiddel krijgt en goede service
(informatie, instructie, hulp bij problemen). Daarvoor is een goede samenwerking en afstemming tussen behandelaar (zorgverlener) en hul pmiddelenleverancier belangrijk. Goed inzicht in het primaire zorgproces bij deze laatste is daarbij essentieel.
3. De door de SEMH gekozen (en door De Friesland gevolgde) invulling daarvan vinden wij niet juist. Door leveranciers te verplichten een BIG geregistreerde verpleegkundige in dienst te nemen wordt de grens tussen geneeskundige zorg en hulpmiddelenzorg (of beter leverantie) vermengd. Dat vinden wij absoluut onwenselijk.
a. Ten eerste omdat kennis van het primaire proces niet voorbehouden kan zijn aan één beroepsgroep (BIG geregistreerde verpleegkundige). Dat is niet in lijn met de in de wet verankerde functionele omschrijving van zorg. De Friesland (SEMH) schiet hierin door. In plaats van een deskundigheidsniveau verplicht te stellen wordt dit gekoppeld aan een beroepsgroep
b. Ten tweede is het vaststellen of een hulpmiddel nodig is en in welke mate, een geneeskundige beslissing, ofwel van de behandelaar samen met de patiënt. Dat er nu een verpleegkundige bij een leve rancier ook een zorgplan gaat opstellen, bespreken en evalueren is voor de patiënt verwarrend. Hij heeft immers maar met één behandelaar en zijn/haar team een behandelovereenkomst. Nu wordt er een leverancier naar voren geschoven die ook gaat “behandelen”. Daarbij kunnen economische belangen een ongewenste rol gaan spelen bij de bepaling of de juiste zorg in de juiste mate wordt geleverd.
c. Ten derde is er geen eenduidig beleid met betrekking tot de eerstelijns zorg. Enerzijds wordt er door de overheid en zorgverzekeraars gestreefd naar meer zorg dichtbij de burger, substitutie van zorg, meer samenwerking binnen de eerstelijns zorgketens. Dat veronderstelt een nauwe samenwerking tussen bijvoorbeeld huisarts, pratijkondersteuner, diëtiste en apotheek. Het voorgestelde hulpmiddelenbeleid kan een averechts e ffect hebben doordat de apotheek niet meer volwaardig aan de ketenzorg kan deelnemen.
4. Een leverancier op afstand die hulpmiddelen thuis bezorgt, goede informatie en instructie geeft, 7×24 uur in staat en bereid is om problemen op te lossen met bijvoorbeeld een insulinepomp, goed afstemt met de behandelaar, kan een goede oplossing zijn voor een individuele patiënt. DVN is

dan ook niet tegen de leverantie van hulpmiddelen door een bedrijf op afstand: als deze voor de patiënt en diens hulpverlener maar nabij is!

Reactie Zorgverzekeraars Nederland
Zorgverzekeraars Nederland heeft naar aanleiding van de uitzending over het SEHM-keurmerk onderstaande reactie gegeven.

Zorgverzekeraars willen voor hun verzekerden goede hulpmiddelenzorg inkopen. Zij volgen hiervoor allemaal hun eigen beleid, waarbij kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg voorop staan.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen