BN’ers vinden Roken zóóó…

Array

stoppen-met-roken1-193x200Nicolette Kluijver, Dirk Taat & Gaby Blaaser, Bibi, Fatima Moreira de Melo, Liza Sips, Yes-R
De campagne ‘Roken is zóóó…’ krijgt een nieuwe reeks TV-spotjes waarin zeven nieuwe BN’ers laten weten dat zij roken echt niet meer van deze tijd vinden. Nicolette Kluijver, Dirk Taat & Gaby Blaaser, Bibi (Kaboutertje), Fatima Moreira de Melo, Liza Sips, en Yes-R maken ieder in hun eigen Tv-spot de zin ‘Roken is zóóó…’ af. Met de campagne wil KWF Kankerbestrijding benadrukken dat met driekwart (74%) volwassen niet-rokers en 82% niet rokende jongeren  in Nederland, roken inmiddels zóóó niet meer van vandaag is. De nieuwe spotjes verschijnen vanaf vandaag op TV.

In een eerdere reeks waren er, naast onbekende Nederlanders, al spotjes van Gordon, Gigi Ravelli, Dio, Dries Roelvink en Juvat Westendorp te zien. De campagne beoogt vooral niet-rokers aan te zetten de boodschap mee uit te dragen dat roken niet meer van deze tijd is. Dat in Nederland niet-rokers in de meerderheid zijn is een feit. Maar vooral jongeren ervaren dat nog niet zo. Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding: “We praten regelmatig met jongeren over dit onderwerp en horen dan dat ze denken dat het aantal rokers in ons land in de meerderheid is. Dat beeld willen we bijstellen. Dat niet-roken de norm is, willen we met deze campagne vertellen.” Door rookvrij expliciet als sociale norm te verankeren, wil KWF Kankerbestrijding zorgen dat er een generatie opgroeit die dat echt ervaart. 80% van de volwassen rokers is begonnen tijdens de puberteit. Als jongeren niet beginnen met roken, hoeven ze ook niet te stoppen.

Dat KWF Kankerbestrijding inzet op minder rokers in ons land is verklaarbaar. Ieder jaar sterven bijna 20 duizend Nederlanders doordat ze roken. Ruim de helft daarvan aan kanker. 1 op de 2 rokers overlijdt aan de gevolgen van roken en 1 op de 4 al vóór zijn 65ste. Ongeveer 85% van alle longkanker is veroorzaakt door tabaksverslaving. Het aantal rokers sterk terugbrengen is waar KWF Kankerbestrijding breed op inzet. Want als niemand meer rookt, zal er op termijn 20-30% minder kanker zijn.

Je naaktfoto’s uit laten lekken

Zo vullen de BN’ers in de TV-spot de campagneslogan aan

Roken is zóóó ….

eetbare slipjes (Nicolette Kluijver)

uit de soap geschreven worden (Dirk Taat ft. Gaby Blaaser)

je naaktfoto’s uit laten lekken (Bibi)

in je succes blijven hangen (Fatima Moreira de Melo)

niet jezelf durven zijn (Liza Sips)

je lyrics op papier schrijven (Yes-R)

Gordon’s kapsel uit 1991 (Gordon)

Strakke gele zwemslip (Dries Roelvink)

10.000 x je lipgloss doen (Gigi Ravelli)

Tandenpoetsen met de kraan open (Dio)

Linedancing (Juvat Westendorp)

Alle spotjes zijn ook te zien op de campagnewebsite www.rokenkanechtnietmeer.nl

Een factsheet Roken & gezondheid: cijfers en feiten kunt u hier downloaden.


Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen