Morgen, 26 september, is het Wereld Anticonceptiedag
ArrayKen en kies de anticonceptie die bij je past
Morgen is het Wereld Anticonceptiedag. Onder het motto ‘It’s your life, It’s your future, Know your options’ staat centraal dat vrouwen de keuze hebben om elke zwangerschap gewenst te laten zijn. Daartoe worden over heel de wereld jonge vrouwen geïnformeerd over seks en anticonceptie. Noodzakelijk, want wereldwijd is nu 41% van alle zwangerschappen ongepland.* In het kader van de anticonceptiedag onderzoekt Bayer onder Nederlandse vrouwen hun bekendheid met en hun informatievoorziening over hun keuzeopties voor de verschillende mogelijkheden van anticonceptie. Dit online-onderzoek ‘Know your options’ start op 26 september op www.mijnanticonceptie.nl.Bewustwording en verbetering
Sinds 2007 draagt de Wereld Anticonceptiedag bij aan de stimulering en verbetering van de bewustwording van vrouwen van de voor hen beschikbare anticonceptiemethoden. Doel is dat zij op basis daarvan weloverwogen kunnen kiezen voor de voor hen gewenste vorm van anticonceptie.
Wereldwijd is 41% van de 208 miljoen zwangerschappen ongewenst, wat neerkomt op een aantal van 85.280.000. Slechte voorlichting en onbekendheid met betrouwbare anticonceptiemethoden is mede de oorzaak van het jaarlijks grote aantal ongeplande zwangerschappen. De keuze voor een anticonceptiemethode is individueel en gebaseerd op de levensfase en levensstijl en achtergrond (zoals familiehistorie) van de vrouw. Daarin speelt goede voorlichting en advies in overleg met de voorschrijver een grote rol.
Bayer HealthCare heeft een lange historie in vrouwengezondheid en streeft naar een verbetering van voorlichting. Met de huidige campagne ‘Know your options’ roept zij vrouwen op om in overleg met de (huis)arts een middel te kiezen dat bij hen past
Online onderzoek
Om meer inzicht te krijgen in de bekendheid van de Nederlandse vrouw met haar opties in anticonceptie, start Bayer op 26 september a.s. een online-onderzoek naar de informatievoorziening over de verschillende vormen van anticonceptie. Dit onderzoek is te vinden op www.mijnanticonceptie.nl. Als waardering voor deelname kan een abonnement op een tijdschrift ‘naar keuze’ worden gewonnen.
Bron: Bayer Healthcare