Veiligheid in de Apotheek van de Toekomst

Het innovatiecentrum Carehome of the Future in België gunt de bezoeker een blik in de toekomst. Het toont hoe we kwalitatieve en betaalbare zorg kunnen aanbieden voor iedereen. Het Carehome of the Future omvat onder meer een assistentiewoning van de toekomst, een zorgkamer van de toekomst, een apotheek van de toekomst, een wasruimte van de toekomst, concepten rond integraal voedselbeleid.

Nu er zoveel gegevens wordt gedeeld en doorgestuurd via het internet, speelt gegevensbeveiliging een steeds grotere rol. Dat is in de zorgsector niet anders. Patiëntengegevens moeten met de grootste zorg en veiligheid worden behandeld.

anim_app_password-29df0ed80682605c04a9c6881f00da3fDe Apotheek van de Toekomst toont hoe we binnenkort een apothekersbezoek kunnen gaan beleven. Daarbij wordt ook de nodige zorg besteed aan een beveiligde toegang tot patiënten- en accountgegevens.

Apotheek van de Toekomst
De Apotheek van de Toekomst legt de nadruk op de coachende rol van de apotheker. Na lang en intensief overleg met de apothekerssector blijkt dat apothekers en apotheekassistenten meer willen doen dan alleen maar geneesmiddelendoosjes afleveren: hun meerwaarde ligt in de farmaceutische zorg en alles wat daar bij hoort. In de Apotheek van de Toekomst wordt dan ook elke menselijke tussenkomst bij het logistieke proces tot een minimum beperkt, waardoor de apotheker zich kan profileren als gezondheidscoach en farmaceutische zorg kan aanbieden.

Hoe gaat het er dan aan toe in de Apotheek van de Toekomst?
In de Apotheek van de Toekomst is een groot deel van de logistieke taken verschoven naar een 24/7-zone. Het principe is hetzelfde als bij bankautomaten: de apotheker is voortdurend bereikbaar via een terminal. Een geïntegreerde robot zorgt voor een snelle, steeds toegankelijke en veilige levering van geneesmiddelen aan personen.

 

Laten we naar de Apotheek van de Toekomst gaan met Mevrouw De Vries.

 

Mevrouw De Vries meldt zich aan en authenticeert zich via het online authenticatieplatform MYDIGIPASS.COM. Het volstaat dat zij de button van het programma aanklikt op het aanraakscherm, waarna een QR-code verschijnt. Wanneer mevrouw De Vries deze QR-code scant met haar smartphone waarop de applicatie van MYDIGIPASS.COM is geïnstalleerd, wordt automatisch een eenmalig paswoord gegenereerd. Zo wordt haar patiëntendossier geactiveerd en wordt ze verbonden met de apotheker. MYDIGIPASS.COM zorgt voor een veilige online authenticatie, aangezien het eenmalige wachtwoord niet opnieuw kan worden gebruikt.

In haar persoonlijke dossier kijkt de apotheker het digitale voorschrift voor Mevrouw De Vries’ inhalatie-apparaatje voor bronchitis na en geeft, indien gewenst, advies via een zogeheten 3D telepresence-toepassing. De rol van de apotheker als centraal persoon voor de farmaceutische zorg en de (eind)controle blijft uiteraard bestaan. Met de MYDIGIPASS.COM-toepassing bevestigt Mevrouw De Vries dat ze het medicijn wil kopen, waarna ze betaalt.

Een ander voorbeeld: Katrien wil een nieuw huidverzorgingsproduct.

De Apotheek van de Toekomst voorziet een marketingzone waarin innovatieve productpresentaties worden voorgesteld. Deze producten bieden met nieuwe technologieën gepersonaliseerde informatie aan de klanten. De Apotheek van de Toekomst steunt hier op de trend waarbij consumenten steeds bewuster gaan aankopen en steeds beter ingelicht zijn. Meer en meer gaan mensen, net als bij een reis bijvoorbeeld, vooraf (thuis) een aantal opties bekijken en selecteren.

Katrien heeft last van een atopisch eczeem. De klachten – een zeer droge geïrriteerde huid – komen steeds terug in warme periodes. Ze selecteert op voorhand al een paar producten op haar persoonlijke account.

Wanneer Katrien binnenkomt in de apotheek, logt ze via het scherm aan de muur in op haar persoonlijke account via MYDIGIPASS.COM. Wanneer ze de knop met MYDIGIPASS.COM aanraakt, verschijnt een QR-code. Katrien scant de code met haar smartphone, waarna een eenmalig paswoord gegenereerd wordt. Het platform toont dan de 3 producten die ze thuis al had geselecteerd. Die kan ze dan in detail bespreken met de apotheker.

In de Apotheek van de Toekomst monitort de apotheker of apotheekassistent de gezondheid van de patiënten, verleent gepersonaliseerd advies en consulteert de gegevens in het individuele patiëntendossier. Te allen tijd wordt de veiligheid en de privacy van de patiënten gewaarborgd.

 Ellen Minkels

 

Recente artikelen