UMCG scoort goed in benchmark tussen universitair medische centra

Array

Het UMCG verbetert voordurend de zorg. Ervaringen van patiënten zijn daarbij onmisbaar. Daarom meten we op verschillende manieren patiëntervaringen. Door bijvoorbeeld vragenlijsten te verspreiden of door kleinschalige bijeenkomsten te organiseren waarin we in gesprek gaan over de wensen en verwachtingen van onze patiënten. Onlangs zijn de resultaten bekend geworden van een groot onderzoek onder de acht UMC’s in ons land. Aan 100.000 patiënten, waarvan 12.000 van het UMCG, is gevraagd om mee te doen en hun ervaringen met de poliklinische en klinische zorg te delen. Ruim dertig procent heeft gehoor gegeven aan deze oproep. Het eindresultaat levert ons het mooie cijfer 8,3 op.
umcgResultaten UMCG
Aan de polikliniekpatiënten is gevraagd naar één totaalcijfer. Aan de opnamepatiënten is gevraagd naar een totaalcijfer voor de afdeling en een totaalcijfer voor het ziekenhuis:

– Voor poliklinische zorg krijgen we een 8,3 en zijn we het tweede UMC van Nederland.
– Met de waardering van klinische patiënten voor de eigen afdeling staan we met een 8,2 op de derde plek.
– We hebben een gedeelde derde plek als het gaat om de waardering van de klinische patiënten voor het ziekenhuis. Ook daar krijgen we een 8,2.

We scoren hoog op pijnbeleid, bereikbaarheid (zoals telefonische bereikbaarheid en openingstijden) en nazorg en informatie over medicatie.

Vasthouden wat goed gaat en aanpakken wat beter kan
Bestuursvoorzitter Jos Aartsen is tevreden met het resultaat. “We mogen trots zijn, we doen het als UMCG goed. Dit betekent echter niet dat we achterover kunnen leunen. Elke dag weer moeten we hard werken om deze waardering van patiënten te krijgen. De resultaten van dit onderzoek bevestigen de inzet van alle medewerkers en geven ons voldoende aanknopingspunten voor de verschillende kwaliteitstrajecten die al bestaan. Zo blijven we scherp op zaken die goed gaan en houden we oog en oor voor zaken die nog beter kunnen.“

Hartelijk dank voor uw medewerking

Het meedoen aan een omvangrijke enquête als deze gebeurt uiteraard anoniem. Het is daardoor niet mogelijk om alle deelnemers die de moeite hebben genomen om iets over onze zorg te zeggen persoonlijk te bedanken. Via dit bericht willen we alle respondenten laten weten dat we hun medewerking enorm op prijs stellen. Het geeft ons een goed beeld over hoe u onze zorg ervaart, op welke terreinen we op de goede weg zijn en waar het nog beter kan.

Bron: UMCG

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen