Veiligheidscompetenties voor alle zorgprofessionals

Array

De ziekenhuissector zet de volgende stap in het verbeteren van de patiëntveiligheid. Zes veiligheidscompetenties voor (toekomstige) zorgprofessionals zijn ontwikkeld door NFU, NVZ, V&VN en OMS. Op 6 november 2013 dragen deze branche- en koepelorganisaties deze competenties formeel over aan de zorgopleidingen en de Nederlandse ziekenhuizen tijdens de slotmanifestatie VMS Onderwijs.

Van film tot lespakket
De animatiefilm ‘Meneer Berghuis maakt zich zorgen; Van blamen en shamen naar veilige zorg’ is ontwikkeld om (toekomstige) zorgprofessionals te wijzen op de veiligheidscompetenties. De vier samenwerkende organisaties die de competenties ontwikkeld hebben doen ook een beroep op de zorgprofessionals om hun verantwoordelijkheid te nemen.

Intensive-careDe film staat op ikwerkveiligindezorg.nl. Op deze website zijn ook de competenties, een lespakket en promotiematerialen te vinden. Leidinggevenden in de ziekenhuizen of docenten vinden suggesties voor nabespreking van de film. De site biedt zorgmedewerkers verschillende mogelijkheden om collega’s te wijzen op het belang van patiëntveiligheid, de competenties en de film.

Alle zorgonderwijsniveaus
De competenties zijn ontwikkeld in het VMS-project Patiëntveiligheid in Onderwijs & Opleiding vanuit de visie: ‘Iedereen die in de zorg werkt, moet leren risicobewust te zijn en patiëntveilig te denken en te handelen in de praktijk. Zo wordt de kans op onbedoelde schade aan een patiënt zo klein mogelijk. Competent worden in patiëntveiligheid start in het onderwijs, komt terug op de werkvloer en wordt herhaald in alle cursussen en extra opleidingen die zorgprofessionals volgen.’ De zes competenties zijn: bijdragen aan patiëntveiligheidscultuur, multidisciplinair samenwerken, patiëntveilig communiceren, risicobewust handelen, optimaliseren van menselijke- en omgevingsfactoren en actief omgaan met incidenten.

De patiëntveiligheidseisen en de competenties worden nu vastgelegd in curricula en leerlijnen van vijf zorgonderwijsniveaus: mbo, hbo, ziekenhuisopleidingen, basisopleiding geneeskunde en de medisch specialistische vervolgopleidingen.

In de ziekenhuizen zullen kwaliteits- en opleidingscoördinatoren, management en medewerkers via formele lijnen en via mond-tot-mondreclame aandacht gaan besteden aan de competenties.

De veiligheidscompetenties zijn nauw verbonden met de CanMedsrollen die gebruikt worden in medische en verpleegkundige opleidingen en zijn o.a. gebaseerd op The Safety Competentencies. (Canadian Patient Safety Institute CPSI, 2009), de WHO Patient Safety Curriculum Guide. (2011) en de National Patient Safety Education Framework (Australian Council for Safety and Quality in Health Care, 2005).

NFU

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen