Samenwerking zorgprofessional en mantelzorgers kan beter

teamwork samenwerking tolerantie Dag van de Mantelzorg; voor een beter samenspel
40% van de zorgprofessionals is (nog) niet voorbereid op de toekomst waarin meer wordt samengewerkt met mantelzorgers. Mantelzorgers zelf vinden dat de samenwerking met zorgprofessionals in 63% van de zorgsituaties beter kan. Deze conclusie trok Mezzo aan de vooravond van de Dag van de Mantelzorg gisteren waar het samenspel tussen de formele en informele zorg centraal staat.

 Het huidige politieke klimaat straalt uit dat we meer en langer voor elkaar moeten gaan zorgen. Daardoor krijgen verpleegkundigen/verzorgenden en mantelzorgers steeds vaker met elkaar te maken. Mezzo legde zowel zorgprofessionals als mantelzorgers negen stellingen voor, die de samenwerking tussen mantelzorgers en zorgprofessionals illustreren. Uit de resultaten blijkt dat zij soms heel verschillend tegen dit onderlinge samenspel aankijken.Dat het belangrijk is om het samenspel nader te verkennen, blijkt wel uit het feit dat mantelzorgers met veel verschillende zorgprofessionals te maken hebben. In ruim 36% van de zorgsituaties gaat het per maand zelfs om 6 of meer zorgprofessionals. Het maken van goede afspraken over de zorg, het coördineren van taken en het ‘over en weer’ uitwisselen van informatie over de zorgsituatie vraagt van beide samenwerkingspartners goede communicatievaardigheden en een ‘open’ contact. Uit de toelichting bij de open vragen, blijkt dat het daaraan nog vaak ontbreekt.

 De verschillen

  • Na het uitvoeren van de test is op basis van de antwoorden een totaalscore te achterhalen. Zorgprofessionals waren beduidend positiever over de samenwerking dan de mantelzorgers. 40% van de zorgprofessionals gaat het gesprek niet of soms aan. Daarentegen geven mantelzorgers aan dat de samenwerking in 63% van zorgsituaties beter kan.
  • Goed contact begint met het elkaar op de hoogte houden van wat er speelt. Slechts 7% van de zorgprofessionals vindt dat dit weinig tot nooit gebeurt. Mantelzorgers hebben echter een andere beleving: zij zeggen dat het ‘elkaar op de hoogte houden’ in 22% van de situaties niet goed gebeurt.
  • Zorgprofessionals hebben in 89% van de situaties het gevoel dat zij altijd of in ieder geval regelmatig signaleren wanneer een mantelzorger de zorg niet meer aan kan. Voor 30% van de mantelzorgers ligt dit anders: 59% van de mantelzorgers heeft namelijk het gevoel heeftdat de professional dit goed kan inschatten.
  • Verder was een opvallende conclusie dat 44% van de mantelzorgers die iemand verzorgen in de thuissituatie tevreden is over het contact met de zorgprofessionals. In zorginstellingen is slechts in 22% van de mantelzorgers tevreden over dit contact. Volgens Mezzo kan dit voortkomen uit het feit dat in de thuissituatie de professional te gast is bij de zorgvrager en daardoor als vanzelfsprekend meer rekening houdt met gewoonten van de mantelzorger en de zorgvrager.

Ieders rol is belangrijk!
Uit de toelichting bij de vragenlijst blijkt duidelijk dat het contact tussen de zorgprofessional en de mantelzorger niet altijd goed verloopt. Doordat mantelzorgers te maken krijgen met veel verschillende zorgprofessionals is de communicatie over de zorg ingewikkeld. Erkenning van elkaars rol en taak rondom de zorg voor de cliënt/patiënt is daarvoor de basis. Een goede samenwerking tussen de professionele expertise van de zorgprofessional en de ervaringsdeskundigheid van de mantelzorger zal leiden tot verbetering van de zorg.

Huidige politieke klimaat
Met het inzetten van professionele (formele) zorg wordt steeds langer gewacht. Terwijl met een vroegtijdige mix van informele en formele zorg er juist aan wordt gewerkt om overbelasting van mantelzorgers te voorkomen. De formele zorg wordt vooral aanvullend en ondersteunend aan wat familie en directe omgeving van een zorgvrager zelf aan zorg bieden. Een goede aansluiting tussen de (dure) formele zorg en de (goedkope) informele zorg wordt steeds meer gezien als een belangrijke voorwaarde om in de toekomst de zorg betaalbaar te houden. Een goede samenwerking tussen de zorgprofessional en de mantelzorger is een belangrijke voorwaarde om de zorg niet alleen betaalbaar, maar ook kwalitatief goed te houden.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

One thought on "Samenwerking zorgprofessional en mantelzorgers kan beter"

  1. Siegfried van Hoek

    Met ibetrokken nteresse heb ik dit stukje gelezen, want ik ben zelf mantelzorger voor mijn moeder.
    Nu is er sprake van een goede communicatie met zorgaanbieders en mijn moeder, waarbij ik op informatie van mijn moeder reageer en haar daar op aanstuur in informatie wat van belang is om te bespreken met haar specifieke zorgaanbieder. Ze is nog in zekere zin zelfredzaam in haar aanleunwoning. Maar bijvoorbeeld in analogie op het artikel… ze had een computerles die niet door ging vanwege een afspraak met een specialist en dat ‘had ze aan de balie van het verzorgingshuis’ doorgegeven, maar die boodschap kwam niet aan… wat ik ermee wil zeggen is, dat met het artikel in ogenshouw dat een matelzorgel zoals ik niet enkel maaltijden kookt en boodschappen doet etc. ook en agenda moet gaan bijhouden en dat gaat volgen, zodat de zorgketen in planning etc goed verloopt.

    Veder betreft het artikel viel mij op dat in verzorgingsinstellingen het percentage klachten hoger ligt. Ik denk dat het persoonlijk meer beperkt zijn van het zorgbehoevend individu een grotere afhankelijkheid van de kwaliteit van zorg die geboden wordt door de professionele zorgaanbieder met zich mee brengt, waarbij de mantelzorger minder (voldoende) aanvulling op de regulering van de zorg kan bieden; het aspect samenwerking is hier voor de mantelzorger meer op de achtergriond vermoed ik. Met de bezuinigingen in het oog denk ik dat men in de zorg voor sterk zorg-behoevenden bewust moet zijn van zinvol bezuinigingen, want meerkosten met extra verpleging/behandeling liggen op de loer met roofbouw in de verzorging van extra-zorgbehoevenden, waar de mantelzorger als vijfde wiel aan de wagen een soort hekensluiterrol toebedeeld kan krijgen. Daarnaast is er nog de factor van persoonlijke onvrede/acceptatie van verval van leven en levenskwaliteit voor het zorgbehoevend individu en de mantelzorger die hier notie van neemt….

Comments are closed.

Recente artikelen