Zorginstellingen worstelen met sociale media

Array

Zorginstellingen worstelen met het implementeren van social media. Dit is gebleken uit onderzoek onder 9 zorginstellingen in de regio van Twente, uitgevoerd in opdracht van Both social en de universiteit Twente.

Zorginstellingen maken weinig tot geen gebruik van social media om nieuwe cliënten te werven.  Dit terwijl bijvoorbeeld op Facebook het aantal jongere gebruikers momenteel daalt en het aantal oudere gebruikers stijgt.  De doelgroep van de zorginstellingen bevindt zich derhalve steeds meer op Facebook en andere sociale media.
both socialDat de zorginstellingen worstelen met sociale media blijkt uit het ontbreken van visie en strategie rondom social media in de onderzochte zorginstellingen. Ook zien de zorginstellingen veel bedreigingen bij het gebruik van social media. Zo is er te weinig tijd om de verschillende social media kanalen te onderhouden. Men ziet het onderhouden hiervan als een volwaardige taak, terwijl hier niet altijd iemand voor is aangesteld. Ook worden negatieve reacties op sociale media door een aantal zorginstellingen gezien als een bedreiging. Hoewel andere instellingen deze reacties juist zien als een kans om bijvoorbeeld hun service te verbeteren. Tot slot weten de zorginstellingen niet altijd welke informatie ze op de verschillende social media kanalen moeten delen.
Het belang van de implementatie en gebruik van social media komt ook naar voren in recente ontwikkelingen binnen de zorg. Het splitsen van de zorg d.m.v. de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) heeft ervoor gezorgd dat er een verschuiving plaats vindt van verzorging in de verzorgingstehuizen naar verzorging via thuiszorg. Hierdoor wordt het voor zorginstellingen in het algemeen belangrijker zich goed te profileren op de markt.
Conclusie van het onderzoek is dat bij veel zorginstellingen een structureel social media beleid ontbreekt. Hen wordt geadviseerd om een social media plan op te zetten en vervolgens interactie te creëren met de markt. Interactie is immers de grote kracht van Facebook.
Door afdeling overstijgend te werk te gaan, kan je een volledig beeld verstrekken van een zorginstelling. Dit vergt een open houding van de betreffende zorginstelling.
 

Bron: Menno Both (MSc), Both social bv

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen