Omgang met hiv-patiënt in de zorg kan beter

Array

hivHiv Vereniging Nederland (HVN) lanceert de website positiefzorgt.nl en de gids ‘Positief zorgt’, om de interactie tussen mensen met hiv en zorgverleners te verbeteren. Hiv-patiënten krijgen in de reguliere zorg, zoals bij de tandarts of huisarts, namelijk te maken met negatieve reacties. In korte videofragmenten vertellen mensen met hiv en zorgprofessionals over hun ervaringen en worden er op de website aanbevelingen gegeven voor goede omgang met mensen met hiv. HVN wil met “Positief zorgt” bijdragen aan de kwaliteitsbevordering van zorg voor hiv-patiënten. De website en de gids zijn tot stand gekomen na onderzoek van de Open Universiteit in samenwerking met HVN, Stichting Mainline en Soa Aids Nederland. Het onderzoek is gefinancierd door het Aids Fonds.

Negatieve reacties
Mensen met hiv krijgen in de reguliere zorgverlening nog steeds te maken met vervelende reacties zoals angst, afwijzing of uitsluiting. Hiv is een chronische aandoening en mensen met hiv worden steeds ouder. Ze krijgen daarom met steeds meer zorgverleners te maken en kunnen daardoor mogelijk ook met meer negatieve reacties geconfronteerd worden.

Ervaringen hiv-patiënten
Het doel van het onderzoek was om te achterhalen hoe de interactie tussen mensen met hiv en zorgverleners door beide partijen ervaren wordt en om die interactie te verbeteren.

Uit het onderzoek blijkt dat hoewel veel hiv-patiënten positieve ervaringen met de zorg hebben, zij ook te maken krijgen met negatieve reacties van zorgprofessionals op hun hiv-status. Zorgprofessionals reageren weleens onaangenaam en stellen soms vragen over de bron van infectie, terwijl dat niet relevant is voor de behandeling. Ook krijgen mensen met hiv te maken met overdreven voorzorgsmaatregelen en wordt er onzorgvuldig omgegaan met de vertrouwelijkheid van hun patiëntgegevens. Zo worden bijvoorbeeld soms dossiers en documenten onnodig gemarkeerd om collega’s te waarschuwen. Verder geven hiv-patiënten aan dat ze soms geweigerd worden door zorgprofessionals vanwege hun hiv-status of dat ze onnodig doorverwezen worden.

Alexander Pastoors, voorzitter van HVN: ‘Als patiënten leren kenbaar te maken dat zij iets negatiefs ervaren in het contact met hun zorgverlener, is er een belangrijke stap gezet. Dat kan echter alleen in een veilige en gelijkwaardige setting waarin zorgprofessional en patiënt ieder hun eigen kennis kunnen inbrengen.’

Ervaringen zorgprofessionals
Hetzelfde onderzoek keek ook naar de ervaring van zorgprofessionals. De meeste zorgverleners komen zelden in aanraking met hiv-patiënten. Zij hebben vaak verouderde kennis over hiv, gespecialiseerde kennis ontbreekt. Dit kan onnodige angst veroorzaken om hiv op te lopen, met overdreven voorzorgsmaatregelen als gevolg. Ook gaven zorgverleners aan dat documenten gemarkeerd worden om andere zorgprofessionals te waarschuwen.

Sarah Stutterheim, onderzoeker bij de Open Universiteit: ‘Zorgprofessionals willen hun werk goed doen. Door een gebrek aan kennis en angst voor het oplopen van hiv handelen zij soms toch op een manier die door mensen met hiv als kwetsend wordt ervaren.’

Handvaten op website en in gids
Zowel mensen met hiv, als zorgprofessionals die niet dagelijks met hiv te maken hebben, kunnen op de website en in de gids informatie over hiv en de zorg vinden. Mensen met hiv kunnen zich hierdoor beter wapenen tegen de negatieve effecten van afwijzende reacties en vinden manieren om deze te voorkomen. Zorgprofessionals vinden er belangrijke informatie over hiv en goede zorg voor mensen met hiv.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen