Succesvolle Algemene Ledenvergadering OWM Centramed

risicoOnder leiding van RvC-voorzitter Jaap van den Heuvel vond afgelopen donderdag (12-12-2013) de ALV van Centramed plaats te Woerden. Belangrijkste punt op de agenda was de begroting en die werd goedgekeurd. Dat betekent dat Centramed o.a. haar personeelsbestand kan uitbreiden met een compliance officer. Ook is budget vrijgemaakt voor het 4e lustrum zodat we leden en stakeholders een symposium kunnen aanbieden in het najaar van 2014.

De leden stemden in met het Kapitaalbeleid. Op basis van het geformuleerde beleid en de behaalde resultaten gedurende de afgelopen jaren zijn de leden geen stortingen verschuldigd voor 2013 noch premieverhoging in 2014. Directieleden Jan Boogaard en Barbara Stam en RvC-voorzitter Jaap van den Heuvel legden de eed/belofte af ten overstaan van de aanwezige leden en commissarissen. Centramed voldeed daarmee aan de regeling van de Minister van Financie?n. Zij beloofden onder andere hun functie integer en zorgvuldig uit te zullen oefenen. De volledige tekst is te vinden op www.centramed.nl.

Universitair docente dr. Martine de Bruijne was als gastspreker aanwezig en lichtte het rapport van EMGO+ NIVEL toe over zorggerelateerde schade. Ondanks goede resultaten t.o.v. 2004 en 2008 op het gebied van vermijdbare schade en sterfte, is er volgens haar alle reden om volop door te gaan met patie?ntveiligheid. Er is namelijk op meerdere terreinen nog verbeterpotentieel. Centramed onderschrijft deze oproep en draagt haar steentje daaraan bij door leden relevante management informatie en analyse van de schadeportefeuille te verstrekken. Tijdens de ALV werd in dat kader door preventie- analist Alice Hamersma het preventiebeleid van Centramed toegelicht.

Tot slot was er nog meer goed nieuws te melden. Tijdens de ALV is bekend gemaakt dat Centramed haar ledenaantal (71 in 2013) met minimaal 2 ziekenhuizen zal uitbreiden. Vlak na de ALV is bekend geworden dat ook 3 GGz-instellingen zullen toetreden.

Centramed verzekert zorginstellingen voor het risico van medische aansprakelijkheid en neemt hen de zorg van afwikkeling van schadeclaims uit handen. Centramed doet dat zonder winstoogmerk en met hart voor de betrokken zorgverleners e?n patie?nten. Zorginstellingen kunnen rekenen op een betrokken en slagvaardige schadebehandeling en een adequate verzekeringsdekking. Maar ook op hulp en advies bij het voorkomen van medische incidenten en het vergroten van de patie?ntveiligheid.