Bewegen kinderen meer in een veilige schoolomgeving?

Het project Schoolzones van VUmc en TNO onderzoekt of een veilige omgeving rondom de school kinderen aanzet tot meer beweging. De aftrap van het project was eind 2013, de resultaten van het onderzoek zijn in 2016 bekend. Partijen vertalen de uitkomsten naar bruikbare tips en producten waarmee gemeenten en andere betrokkenen de schoolomgeving veiliger en beweegvriendelijker kunnen maken.

Als kinderen jong actief zijn, heeft dit een positieve uitwerking op hun latere gezondheid. De inrichting van de gebouwde omgeving speelt een belangrijke rol bij de hoeveelheid beweging die kinderen krijgen. kinderen-300x228Een veilige omgeving met voldoende speelplekken en oversteekplaatsen beïnvloedt het sport-, speel- en beweeggedrag positief, zo blijkt uit eerder onderzoek. Gemeenten leggen momenteel – vaak vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid – schoolzones aan. Het project Schoolzones onderzoekt of deze zones kunnen bijdragen aan voldoende lichaamsbeweging door kinderen.

TNO en VUmc geven het onderzoek vorm en werken daarbij samen met: Royal HaskoningDHV, Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), Stadsregio Amsterdam, GGD Amsterdam, de Haagse Hogeschool en Jantje Beton. Het project Schoolzones komt tot stand met subsidie van het onderzoeksprogramma Sport van ZonMw, een organisatie die gezondheidsonderzoek financiert en het gebruik van de ontwikkelde kennis stimuleert.

Succes- en faalfactoren
Het onderzoek Schoolzones loopt van 2013 tot 2016. De onderzoekers vergelijken zes scholen met een veilige schoolzone met vier scholen zonder schoolzone. Van de scholen met een schoolzone krijgen twee scholen bovendien een aanvullend beweegprogramma aangeboden. Het onderzoek kijkt of de schoolzones sport-, speel- en beweeggedrag stimuleren bij schoolgaande kinderen (groep 6 en 7). Daarbij beoordeelt het ook de kosteneffectiviteit van de diverse maatregelen en eventuele succes- en faalfactoren bij het invoeren van schoolzones. De resultaten van het onderzoek worden uiteindelijk vertaald naar bruikbare tips en producten, zoals een nieuwe versie van de praktische ‘Leidraad inrichting veilige schoolomgeving’.

Bron: VUmc

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen