Thuisarts.nl brengt huisarts en patiënt dichter bij elkaar

Array

online-afspraak-artsHet begon in 1995 met een folderrek met patiënteninformatie bij huisartsen. Nu is Thuisarts.nl langzaamaan dé website aan het worden voor betrouwbare medische informatie. Thuisarts.nl was onlangs de winnaar van de Niek de Jongprijs. Een prijs van 10.000 euro die ZN iedere twee jaar uitreikt. ZN journaal vroeg projectleider Ton Drenthen onder meer wat hij met dat geld van plan is.

“Daar denken we nog over na”, zegt Drenthen. “Maar het zou kunnen dat we daar de Android versie van laten ontwikkelen van de app die we binnenkort lanceren voor gebruikers van een iPad of iPhone. Het kan ook zijn dat we bijvoorbeeld een extra serie filmpjes laten maken die we op onze site plaatsen.“ Onlangs is er voor het eerst een serie van tien filmpjes op de site gezet met uitleg hoe een ziekte ontstaat en wat mensen zelf kunnen doen.

Bijdrage beheersing zorgkosten
Wat je zelf kunt doen, is een van de uitgangspunten van de informatie op de site. “Dat gaat soms zover dat wanneer een patiënt de praktijk belt, de assistente in bepaalde gevallen eerst vraagt of hij al op Thuisarts.nl heeft gekeken. Als mensen dan nog steeds de huisarts nodig hebben, kunnen ze natuurlijk alsnog een afspraak maken.” Een bijkomend effect van de site is de bijdrage aan de beheersing van de zorgkosten. Via de site vinden mensen informatie over hun klacht en bereiden ze zich voor op het bezoek aan de huisarts. Maar een bezoek aan Thuisarts.nl leidt nog wel eens tot het afzien van een ‘live’ bezoek aan de huisarts.

Kwaliteit zorg verbetert
Een ander belangrijk punt is de kwaliteit van de informatie op de site. De informatie is rechtstreeks gekoppeld aan de richtlijnen van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de organisatie die achter de site zit. De teksten op de site zijn in feite een vertaling van de richtlijnen (die bestemd zijn voor de huisartsen) naar de patiënt. “Daarmee is de kwaliteit van de info gegarandeerd en bovendien betrouwbaar”, stelt Drenthen. “De kwaliteit van de zorg én van de communicatie tussen arts en patiënt verbetert ook. De huisarts van mijn dochter zei laatst aan het eind van een gesprek tegen haar: Lees het nog maar eens na op Thuisarts.nl. Als daar iets anders staat dan wat ik heb verteld, moet je Thuisarts.nl geloven.” Huisartsen gebruiken de site ook ter voorbereiding van gesprekken met patiënten. “Ze leren er soms zelf nog van en bovendien beseffen ze dat mensen de informatie die de huisarts geeft, ook controleerbaar is op Thuisarts.nl.”

1,1 miljoen bezoekers per maand
De site is een initiatief van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de wetenschappelijke vereniging van huisartsen. Een van de kerntaken van het NHG is het ondersteunen van huisartsen bij voorlichting aan patiënten. Thuisarts.nl is daarvoor een goed instrument, zo is gebleken. “Negentig procent van onze leden gebruikt de site voor en tijdens het contact met patiënten. Bij een ledenraadpleging kregen we alleen maar positieve reacties en spontane tips voor verbeteringen.” Niet alleen huisartsen zijn enthousiast. Per maand heeft de site maar liefst 1,1 miljoen unieke bezoekers die informatie zoeken over een van de kleine duizend onderwerpen die op de site staan. De informatie is beschikbaar in tekst, beeld (filmpjes) en geluid (voorleesfunctie). Naast de normale zoekfuncties via een zoekbalk en alfabet kunnen mensen ook zoeken op lichaamsdeel.

Bron: ZN

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen