‘Dun-voorbeeld’ doet niet volgen

Array

Mensen die op dieet zijn, vallen moeilijker af wanneer zij herhaaldelijk blootgesteld worden aan een foto van een dun model. Soms neemt het gewicht zelfs toe. Geconfronteerd worden met het ‘dun-ideaal’ (je doel zichtbaar voor ogen hebben) werkt niet motiverend, zoals vaak wordt aangenomen, maar lijkt juist een averechts effect te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Anne-Kathrin Klesse, waarop zij as. donderdag 6 februari hoopt te promoveren aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht.

‘Dun-ideaal’
Onder invloed van media worden mensen dagelijks geconfronteerd met de sociale norm om dun te zijn. Het herhaaldelijk zien van beelden die het ‘dun-ideaal’ uitdragen kan invloed hebben op het zelfbeeld. vrouwenBlootstelling aan modellen met onrealistische lichaamsmaten verandert het geloof dat het eigen afvaldoel haalbaar is. “Mensen die lijnen raken gedemotiveerd om nog moeite en energie te steken in het, voor hun gevoel, toch onhaalbare doel, waardoor ze er vanaf zien”, aldus Anne-Kathrin Klesse. “Een extreem dun model laat een einddoel zien dat erg ver weg ligt van je ‘huidige zelf’. De grote discrepantie hiertussen lokt inconsistent gedrag uit (bijvoorbeeld ongezonde snacks eten).”

Klesse voerde twee studies uit, bestaande uit twee dieetprogramma’s die elk een week duurden. De deelnemers aan de twee dieetprogramma’s waren eerstejaars studentes die wilden afvallen. In beide studies kregen alle deelnemers een dagboek mee om gedurende de week hun eetgewoonten in bij te houden. In studie 1 kreeg de helft van de deelnemers een dagboek met op de kaft een foto van een dun model en de andere helft een neutrale, dieet-gerelateerde foto (een meetlint). In studie 2 kreeg de ene helft tevens een foto van een dun model, en zag de andere helft hetzelfde model, maar aangepast (in Photoshop) aan iemand met een doorsnee, gemiddeld gewicht. In beide studies hadden de deelnemers die geconfronteerd werden met het dunne model er significant minder vertrouwen in dat ze hun doel zouden behalen. Dit had tot gevolg dat ze ook daadwerkelijk minder resultaat boekten: de groep die steeds de neutrale foto te zien kreeg, slaagde erin gewicht te verliezen, terwijl de deelnemers die werden blootgesteld aan het dunne model minder succesvol waren en zelfs licht waren aangekomen.

Anne-Kathrin Klesse verdedigt haar proefschrift ‘Free as a bird? The effect of choice restrictions on consumer decision making’ op donderdag 6 februari om 16.00 uur aan de Universiteit Maastricht.
Haar studie ‘Repeated Exposure to the Thin Ideal and Implications for the Self: Two Weight Loss Program Studies’, onderdeel van het proefschrift, is gepubliceerd in de International Journal of Research in Marketing.

Bron: Maastricht University

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen