Luistergedrag waardevoller dan Facebook-likes

Array

In 2012 voerde Adele de VS Billboard Album Charts aan, maar consumenten luisterden vaker naar de Beatles. Informatie over het luistergedrag van consumenten, zogenaamde ‘big data’ zijn voor managers van artiesten waardevoller dan alleen aankoopgegevens, betoogt promovendus Hannes Datta. Het daadwerkelijke luistergedrag blijkt ook een betere voorspeller van verkoopcijfers dan ‘likes’ op Facebook voor artiesten. En hoewel illegaal downloaden van muziek absoluut inkomsten derft, wordt een aanzienlijk deel van dat verlies gecompenseerd door diezelfde doelgroep. Op 7 februari verdedigt Hannes Datta aan de Universiteit Maastricht zijn onderzoek naar de digitalisering van de muziekindustrie.luisterenHet onderzoek van Hannes Datta heeft als doel de marketing in de muziekindustrie meer inzicht te verschaffen in consumentengedrag, waardoor ze hun (krimpende) budgetten doelmatiger kunnen inzetten. Datta: “Informatie over aankoopgedrag van albums is wat dat betreft beperkt: je weet niet of de consument die muziek vervolgens ook echt beluistert en waardeert. De digitale gegevens over het gebruik van producten en diensten worden naar verwachting dan ook cruciaal voor commercieel succes in de komende tien jaar.” Voor de muziekindustrie betekent het bijvoorbeeld dat een manager die diverse artiesten vertegenwoordigt en moet promoten, afgaand op de luistergegevens beter kan bepalen aan wie hij zijn promotiebudget het beste kan besteden.

569 artiesten geanalyseerd
Voor zijn onderzoek analyseerde Datta 569 artiesten gedurende 66 weken in de Amerikaanse muziekindustrie. Hij keek daarbij naar de mate waarin de artiesten werden geliked op Facebook en hoeveel ze beluisterd werden via Last.fm, een online muziekstreamer die luistergedrag monitort. Het bleek dat zowel Facebook-likes als luistergedrag goede indicatoren zijn van marketing-effectiviteit, maar dat de laatste een betere voorspeller is van het succes van toekomstige nieuwe platen. Datta: “Likes zijn leuk, iedereen wil ze hebben, maar het commitment aan een artiest via een like is natuurlijk vrij oppervlakkig.” Illegale downloaders van muziek blijken daarentegen op termijn weer inkomsten te kunnen genereren voor artiesten. Uit de analyse van de VS-data, van januari 2012 tot mei 2013, bleek dat de inkomstenderving voor de muziekindustrie door illegaal gedownloade muziek, voor 55% werden gecompenseerd door de aankopen van dezelfde doelgroep. “Piraten worden volgers van een artiest, die op termijn soms ook weer gaan betalen voor de muziek”, aldus Datta. Hij plaatst wel de kanttekening dat dit percentage alleen voor de Amerikaanse situatie in dat tijdsbestek geldt. “Het is mogelijk dat eenzelfde analyse voor bijvoorbeeld de Nederlandse markt, of in een ander tijdvak, lager of hoger uitvalt.”

Hannes Datta verdedigt zijn proefschrift ‘It’s in the way that you use it – Usage behavior, sales performance and their interrelationships’ op vrijdag 7 februari om 10.00 uur aan de Universiteit Maastricht.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen