Patiëntbeleving borstkankerzorg meetbaar verbeteren
ArrayDrie ziekenhuizen, Borstkankervereniging Nederland (BVN) en zorgverzekeraar Coöperatie VGZ gaan samen de zorg rond borstkanker meetbaar verder verbeteren. De partijen werken daarvoor samen in het project ‘Patiënt aan Tafel’. Patiënt-advocates, die zelf borstkanker hebben gehad en zijn opgeleid om mee te denken op het gebied van kwaliteit van zorg, nemen namens BVN deel aan de gesprekken.
Alle partijen vinden het patiëntperspectief in de zorgverlening erg belangrijk. Voor Coöperatie VGZ is klantbeleving een van de drie pijlers waarop zij de zorginkoop baseert, naast medische kwaliteit en betaalbaarheid. De zorgverzekeraar wil ziekenhuizen graag stimuleren om samen met patiëntenorganisaties de zorg te verbeteren en gaat daarom nu concreet aan de slag met de verbeterpunten uit onder andere de Consumer Quality Index (CQi) Mammacare en de Monitor Borstkankerzorg, samen met BVN en drie ziekenhuizen.
De deelnemende ziekenhuizen zijn het Beatrixziekenhuis, onderdeel van Rivas Zorggroep (Gorinchem), Jeroen Bosch (Den Bosch) en het Medisch Centrum Alkmaar. Het project ‘Patiënt aan Tafel’ gaat onder meer over punten als het snel beschikbaar hebben van de diagnose, een korte wachttijd tot de behandeling, de bejegening van de patiënt en de informatie aan de patiënt.
Zorginkoop
Coöperatie VGZ onderzoekt binnen dit project in hoeverre de resultaten te koppelen zijn aan de zorginkoop. Als de resultaten goed zijn, worden de ziekenhuizen aangewezen als best practices.
Deze maand is de eerste tussenevaluatie, en eind dit jaar bekijken de betrokken partijen gezamenlijk de resultaten en bepalen ze samen de vervolgstappen.
‘Het mooie van dit project is dat we hier multidisciplinair samen de kwaliteit van de zorg verbeteren, aldus Mariëtte de Vries, consultant Klant- en zorgmarkt bij VGZ en projectleider van de pilot. ‘Een win-win-situatie waarbij de patiënt centraal staat. We willen de ervaringen uit deze pilot uiteindelijk ook voor andere zorgsoorten gebruiken.’
Marga Schrieks, projectcoördinator BVN: ‘Bij het project ‘Patiënt aan tafel’ gaan onze patiënt-advocates samen met VGZ het gesprek aan met het ziekenhuis. VGZ laat zo zien dat zij kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, en ontkracht daarmee het vooroordeel dat zorgverzekeraars enkel gericht zouden zijn op het reduceren van zorgkosten. Doordat patiëntenervaringen als verbeterpunt worden ingezet bij de ziekenhuizen kunnen we met elkaar werken aan kwaliteitsverbetering, met de patiënt als uitgangspunt.’
Gezamenlijk project Borstkankervereniging Nederland, Coöperatie VGZ en drie ziekenhuizen