Patiëntbeleving borstkankerzorg meetbaar verbeteren

Array

Drie ziekenhuizen, Borstkankervereniging Nederland (BVN) en zorgverzekeraar Coöperatie VGZ gaan samen de zorg rond borstkanker meetbaar verder verbeteren. De partijen werken daarvoor samen in het project ‘Patiënt aan Tafel’. Patiënt-advocates, die zelf borstkanker hebben gehad en zijn opgeleid om mee te denken op het gebied van kwaliteit van zorg, nemen namens BVN deel aan de gesprekken.

Alle partijen vinden het patiëntperspectief in de zorgverlening erg belangrijk. Voor Coöperatie VGZ is klantbeleving een van de drie pijlers waarop zij de zorginkoop baseert, naast medische kwaliteit en betaalbaarheid.  borstkankerDe zorgverzekeraar wil ziekenhuizen graag stimuleren om samen met patiëntenorganisaties de zorg te verbeteren en gaat daarom nu concreet aan de slag met de verbeterpunten uit onder andere de Consumer Quality Index (CQi) Mammacare en de Monitor Borstkankerzorg, samen met BVN en drie ziekenhuizen.
De deelnemende ziekenhuizen zijn het Beatrixziekenhuis, onderdeel van Rivas Zorggroep (Gorinchem), Jeroen Bosch (Den Bosch) en het Medisch Centrum Alkmaar.  Het project ‘Patiënt aan Tafel’  gaat  onder meer over punten als het snel beschikbaar hebben van de diagnose, een korte wachttijd tot de behandeling,  de bejegening van de patiënt en de informatie aan de patiënt.
Zorginkoop
Coöperatie VGZ onderzoekt binnen dit project in hoeverre de resultaten te koppelen zijn aan de zorginkoop. Als de resultaten goed zijn, worden de ziekenhuizen aangewezen als best practices.
Deze maand is de eerste tussenevaluatie, en eind dit jaar bekijken de betrokken partijen gezamenlijk de resultaten en bepalen ze samen de vervolgstappen.
‘Het mooie van dit project is dat we hier multidisciplinair samen de kwaliteit van de zorg verbeteren, aldus Mariëtte de Vries, consultant Klant- en zorgmarkt bij VGZ en projectleider van de pilot. ‘Een win-win-situatie waarbij de patiënt centraal staat. We willen de ervaringen uit deze pilot uiteindelijk ook voor andere zorgsoorten gebruiken.’
Marga Schrieks, projectcoördinator BVN: ‘Bij het project ‘Patiënt aan tafel’ gaan onze patiënt-advocates samen met VGZ het gesprek aan met het ziekenhuis. VGZ laat zo zien dat zij kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan, en ontkracht daarmee het vooroordeel dat zorgverzekeraars enkel gericht zouden zijn op het reduceren van zorgkosten. Doordat patiëntenervaringen als verbeterpunt worden ingezet bij de ziekenhuizen kunnen we met elkaar werken aan kwaliteitsverbetering, met de patiënt als uitgangspunt.’
Gezamenlijk project Borstkankervereniging Nederland, Coöperatie VGZ en drie ziekenhuizen
Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen