E-mail Actie tegen “Zelfdokterpromotie door Unilever”

Array

Unilever heeft met Becel pro-activ een product in de markt gezet waarmee je zelf je cholesterol kunt verlagen. Maar de plantensterolen in het kuipje zijn niet voor iedereen geschikt. En ook de veiligheid is niet gegarandeerd. Consumenten weten niet dat Becel Pro-activ UITSLUITEND bedoeld is voor mensen met een verhoogd cholesterolgehalte. Dus smeren veel gezinsleden gewoon mee met de patiënt, ook al is er niets mis met hun cholesterol. Maar plantensterolen zijn niet gegarandeerd veilig. Daarom mogen kinderen onder 5 jaar helemaal geen Becel Pro-activ eten. En zwangere vrouwen ook niet. Deze kunstboter is namelijk een medicijn, hoewel het vrij verkrijgbaar is in de supermarkt. Zonder bijsluiter en zonder doktersadvies. En welk kind neemt nu elke dag een boterham met de medicijnen van papa? Naar de e-mailactie!margarineEen te hoog cholesterolgehalte is een zaak voor de dokter, vindt foodwatch en daar is MedicalFacts het roerend mee eens. Unilever moedigt mensen aan om zelf te dokteren. De voedselgigant suggereert dat je zo hart- en vaatziekten voorkomt, terwijl dit niet is bewezen. Sterker nog, er zijn mogelijke aanwijzingen dat ze juist het risico op hart- en vaatziekten en aderverkalking verhogen!

Per 15 februari 2014 is het concern verplicht een nieuwe vermelding op de verpakking te plaatsen. Er moet op gewezen worden, dat “… het product niet bedoeld is voor mensen die hun bloedcholesterolgehalte niet onder controle moeten houden.” foodwatch vindt dit een nobel streven maar vindt het een ontoereikende maatregel om consumptie van mensen of kinderen zonder een verhoogd cholesterolgehalte te voorkomen. foodwatch eist dan ook opnieuw dat het product, wettelijk als medicijn moet worden geëvalueerd, inclusief relevante studies naar de risico’s en bijwerkingen op lange termijn. Om massale zelfmedicatie met onbekende risico’s effectief te voorkomen moet het product alléén op recept in de apotheek verkrijgbaar zijn, ínclusief een bijsluiter.

Kleine lettertjes
Becel Pro-activ kun je dus niet zomaar op je boterham smeren. Maar Unilever ‘waarschuwt’ u slechts gedeeltelijk in kleine lettertjes aan de onderkant van de verpakking, in tamelijk verhullend taalgebruik. Bovendien: wie keert er nou een boterkuipje om? Dat geeft een hoop rotzooi aan tafel. En als u dat al doet, begrijpt u dan ook wat er staat? Zo ja, dan bent u een uitzondering. Volgens onderzoek van de EFSA worden richtlijnen op de verpakking zelden begrepen. Kortom: bent u ziek, ga dan naar de dokter! En niet naar Unilever… Naar de e-mailactie!

Hoe meer mensen een protestmail sturen, hoe groter de druk op Unilever om dit keer wel te luisteren. Doe daarom vandaag nog mee aan de  e-mailactie van Foodwatch!

De achtergronden
Gezondheid is hot in voedingsland en de angst voor hartkwalen zit er diep in. Plantensterolen zijn dus kassa, hoewel nooit echt is bewezen dat ze ook hart- en vaatziekten voorkomen. Maar Unilever deed een reuze slimme investering. Voor een jaarlijkse donatie (225.000 euro in 2010!) mag de multinational het alarmrode logo van de Hartstichting op zijn cholesterolverlagende kuipje zetten. Die investering verdient Unilever met gemak weer terug. Dankzij u! Want voor Becel Pro-activ betaalt u 4 keer zoveel als voor gewone margarine.  Zo knutselt u zelf uw cholesterol omlaag. Naar de e-mailactie!

Nieuwe uitvindingen op voedselgebied worden vaak razendsnel toegepast. Want dat is kassa. Waarom zou je eerst de risico’s goed onderzoeken als je ook direct winst kunt maken? Rond 1870 werd margarine geïntroduceerd door het voormalige Unilver als gezond alternatief voor vette boter. Pas later bleek hoe riskant transvetten zijn en verdwenen ze uit de margarine. Maar consumenten hadden deze vetten wel jarenlang op hun brood gesmeerd. Leert Unilever iets van deze les? Welnee. Ook naar de effecten van plantensterolen is geen lange termijnonderzoek gedaan. Toch ligt Becel Pro-activ gewoon in de winkel.

Overdosis
De Europese voedselwaakhond EFSA en het RIVM: ze zijn het er over eens dat u niet meer dan 3 gram plantensterol per dag binnen moet krijgen. Unilever heeft echter een hele productenlijn met plantensterol ontwikkeld. Enthousiast zwaait Karin Bloemen in Unilevers reclamespotje met een kuipje kunstboter én een multipak Becel Pro-activ yoghurtdrink. Maar als u dagelijks 2 flesjes yoghurtdrink nuttigt, zit u al op 4 gram plantensterol. En de dosering van de boter is niet transparant en onduidelijk wanneer je een effectieve dosis binnenkrijgt en wanneer je dat met de plantensterolenboter teveel binnen krijgt. Naar de e-mailactie!

Risico’s
Baat het niet, dan schaadt het niet? Helaas, dit gaat niet op. Bent u gezond, dan is Becel Pro-activ nergens goed voor. En misschien zelfs slecht. Want de veiligheid van plantensterol staat ter discussie. Het wondermiddeltje houdt de opname van bepaalde vitamines tegen. En langdurig gebruik zou volgens onderzoekers mogelijk aderverkalking of hartinfarcten kunnen veroorzaken. Anders dan de Nederlandse Hartstichting raadt de Duitse Hartstichting consumptie dan ook af! Totdat het tegendeel bewezen is, zou Becel Pro-activ niet zomaar in de supermarkt verkrijgbaar moeten zijn. Naar de e-mailactie!

Toelating van een medicijn kost handenvol geld. Dus presenteert Unilever Becel Pro-activ niet als medicijn, maar het claimt wel een medicinale werking. De producent introduceert zijn kunstboter heel slim via vertrouwde medische kanalen als zorgverzekeraar VGZ en apotheken. Toen VGZ in 2005 de helft van de kosten van Becel Pro-activ vergoedde, steeg de omzet met 1,3 miljoen euro. En nu zijn de Kring-apotheken aan de beurt om Unilevers omzet te verhogen: consumenten krijgen van hun apotheker een cholesterol-starterskit mét kortingsbon voor… Becel Pro-activ! Naar de e-mailactie!

Lees hier de reactie van Unilever

foodwatch ontvangt geen subsidie van de overheid en accepteert geen geld van de levensmiddelenindustrie.  Word foodwatch donateur!

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen