Hooikoorts betrouwbaar te meten via ‘Allergieradar’

0
777

Via het vrijwilligersnetwerk ‘Allergieradar.nl’ is het  goed mogelijk om betrouwbare informatie te krijgen over het optreden van hooikoortsklachten. Dat schrijven de onderzoeker dr. Letty de Weger en collega’s deze maand in het tijdschrift Allergy. “De meldingen van allergische klachten die mensen via hun computer of mobiele telefoon doorgeven lopen netjes samen met het verschijnen van de verschillende pollen in de lucht. Dat betekent dat we hiermee een eenvoudige, laagdrempelige manier hebben om het optreden van allergische klachten te volgen”, aldus De Weger, onderzoeker aan de afdeling Longziekten van het Leids Universitair Medisch Centrum.
hooikoorts1-300x199De website Allergieradar.nl werd in 2009 gelanceerd. Tot 2012 hadden 2023 deelnemers tussen 7 en 84 jaar oud in totaal  27.031 meldingen van hooikoortsklachten ingevoerd. Voor hun onderzoek hebben De Weger en collega’s deze meldingen vergeleken met metingen van een ‘pollenvanger’ op het dak van het LUMC. Daarnaast zijn de meldingen vergeleken met de verkoopcijfers van hooikoortsmedicatie die op voorschrift van de huisarts werden verstrekt.

Gras en bomen
Uit de vergelijking blijkt dat de meldingen op Allergieradar.nl het patroon van pollen in de lucht nauwkeurig volgen: hoe meer pollen in de lucht, hoe  ernstiger de  hooikoortsklachten die worden doorgegeven. Bovendien kunnen de deelnemers worden verdeeld  in graspollengevoelige en boompollengevoelige mensen. Mensen die via de website hadden doorgegeven dat ze allergisch zijn voor graspollen bleken inderdaad meer meldingen en ernstiger klachten door te geven op het moment dat er veel graspollen in de Leidse lucht werden gemeten. Mensen die zeiden allergisch te zijn voor pollen van bomen stuurden vooral hoge klachtenscores door op het moment dat er pollen van berk, els of hazelaar in de lucht werden gevonden.

Apotheek
De pieken in hooikoortsklachten op Allergieradar.nl volgden ook de verkoopcijfers van antihistaminica via de apotheek met een grote nauwkeurigheid. Zo werden er in het ‘berkenseizoen’ van 2012 ongewoon weinig berkenpollen gemeten en werden er in dat voorjaar ook minder hooikoortsmedicijnen verkocht. De meldingen via allergieradar.nl waren dat voorjaar ook duidelijk minder dan in de andere voorjaren.

Citizen science
“Deze vergelijking van gegevens laat zien dat je via een netwerk van vrijwilligers betrouwbare informatie kunt verzamelen over hooikoorts”, zegt dr. Arnold van Vliet van Wageningen University, een van  de initiatiefnemers van de Allergieradar. “Citizen Science werkt, ook hier.” Volgens Van Vliet biedt de gedetailleerde klachteninformatie nieuwe mogelijkheden om de variatie in ervaren hooikoortsklachten beter te begrijpen. “Met deze kennis kunnen we in de toekomst ook de hooikoortsverwachting sterk verbeteren. We willen daarvoor de geregistreerde hooikoortsklachten koppelen aan informatie over de locatie van planten en bomen die pollen produceren, en ook aan weersomstandigheden en luchtkwaliteit. We streven er naar om uiteindelijk een hooikoortsverwachting op straatniveau te kunnen geven.”
De Allergieradar biedt overigens niet alleen voor de onderzoekers interessante informatie. Hooikoortspatiënten krijgen bij actieve deelname veel beter inzicht in het verloop van hun eigen klachten en zien in een oogopslag wat de actuele hooikoortssituatie is in verschillende delen van het land.

Artikel: De Weger LA, Hiemstra PS, Op den Buysch E, van Vliet AJH. Spatiotemporal monitoring of allergic rhinitis symptoms in the Netherlands using citizen science.
Allergy 2014; DOI: 10.1111/all.12433.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/all.12433/abstract

Bron: LUMC