Veranderen van huisarts lukt maar een op de drie

Array

Een patiënt die van huisarts wil veranderen kan het nog knap lastig krijgen. Overstappen lukt maar een op de drie. Dat blijkt uit een meldactie over huisartsenzorg van patiëntenfederatie NPCF.

Algemeen directeur Wilna Wind van de patiëntenfederatie zegt dat mensen gewoon moeten kunnen overstappen als ze dat willen. “Het is een hardnekkig probleem dat al jaren speelt. Daar moet echt iets aan worden gedaan. Een patiënt moet de huisarts kunnen kiezen die hij wil.”

huisartsHuisarts krijgt een 8
Patiënten geven hun huisarts gemiddeld een 8. Dat is in lijn met de waarderingen op ZorgkaartNederland.nl. Maar niet alles is in orde. Bijna de helft van de patiënten zegt dat iedereen kan horen wat er aan de balie wordt gezegd. Soms kun je zelfs in de wachtkamer horen wat er aan de balie wordt gezegd. Patiënten zijn wel tevreden over de beslotenheid van de behandelkamer.

Overstappen kan niet
Bijna 11.000 mensen vulden voor de meldactie een vragenlijst in over de huisarts en de praktijk. Van hen wilden 1100 mensen vorig jaar van huisarts veranderen. Dat is maar een derde echt gelukt. Bijna de helft van de mensen die willen overstappen, heeft daar moeite mee.
– De gewenste nieuwe huisarts neemt geen patiënten aan.
– De patiënt moet toestemming hebben van zijn huidige huisarts.
– De overstapper woont te ver weg of in het verkeerde postcodegebied.
– Huisartsen nemen geen patiënten van elkaar over.

Reden van overstappen
De helft van de overstappers wil weg omdat hij ontevreden is over de huisarts. Nog eens 35 procent heeft geen vertrouwen in de huisarts. Drie van elke tien overstappers is het niet eens met de huisarts. Iets meer dan 10 procent verhuist en heeft om die reden een nieuwe huisarts nodig.

Huisartsen maken afspraken
Deelnemers aan de meldactie zeggen dat huisartsen onderling afspraken maken over het overnemen van patiënten “Als ik niet verhuis kan ik ook geen andere huisarts nemen.” Een ander: “Binnen de gemeente waar wij wonen mag niemand van huisarts veranderen.” Iemand zegt: “Als huisartsen plaats hebben kun je er terecht. Maar als ze merken dat je komt van een huisarts in dezelfde regio, dan zeggen ineens dat de praktijk vol zit.” Dat laatste is voor de patiënt niet te controleren.

Bron: NPCF

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen