Bedrijfstop heeft werkvloer nodig in post-crisis tijdperk

Array

dv1492011Dit is een origineel bericht van 0to9 Cross Creative Agency en de RedZebra Group

Van bovenaf opgelegde besluiten ingehaald door co-creatie van personeel
Directeuren en bestuurders die hun bedrijf of organisatie na de crisis weer willen laten groeien of floreren, moeten bouwen op de ervaring en kennis van hun eigen werknemers. De tijd van door het management van bovenaf opgelegde besluiten is voorbij. Alleen bedrijven die vertrouwen op hun werkvloer en hun eigen werknemers met oplossingen laten komen zijn in staat alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en weer succesvol en winstgevend te worden.

Activatie en co-creatie van het eigen personeel is de nieuwe trend in onder meer de zorg, advocatuur en accountancy, signaleren de communicatiebureaus 0to9 Cross Creative Agency en de RedZebra Group, die grote bedrijven en instellingen in deze branches adviseren en terzijde staan. Nu de economie zich licht herstelt durven bedrijven en organisaties weer nieuwe plannen en campagnes op te zetten. Daarbij blijkt de oude aanpak van voor de crisis niet meer te werken. Bestuurders en directeuren klagen dat werknemers – moe van fusies, overnames en reorganisaties – nauwelijks nog te motiveren zijn en niet dezelfde kant op willen.

“We horen van bestuurders in de accountancy, advocaten en medici in maatschappen dat mensen in de lagere echelons niet meer geïnteresseerd zijn en niet eens meer op komen dagen als ze iets organiseren. Nee, logisch als je hen niet serieus neemt,” stellen Robert Jan van Leeuwen van 0to9 en Sebastian Wesselius van RedZebra. “De tijd van topdown beslissingen is voorbij. Als top van het bedrijf moet je het kader stellen en dat op alle afdelingsniveaus zelf laten invullen door de mensen. Laat ze hun eigen oplossingen bedenken. Vaak loopt de top van een bedrijf voor de troepen uit en neemt de rest een afwachtende houding aan. Wij geloven dat ieder individu iets unieks kan bijdragen. De kracht is om dat als leider of manager te ontdekken. Wat we van managers vragen is dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in hun medewerkers en met hen in gesprek gaan.”

Als voorbeeld noemt het tweetal de samenwerking van drie ziekenhuizen en 24 zorginstellingen die ze momenteel begeleiden. Daarbij zoeken ze via een interne bedrijfsscan naar gezamenlijke waarden en doelen op alle niveaus. Van de receptioniste tot de voorzitter van de raad van bestuur. Pas als het beeld van de nieuwe organisatie voor iedereen herkenbaar is kan de samenwerking vorm krijgen. “De nieuwe naam moet bijvoorbeeld een gezamenlijk iets zijn. We betrekken de hele organisatie erbij en vragen mensen mee te denken. Dat kan niet alleen vanuit de directiekamer komen,” stelt Wesselius.

Op de korte termijn is het succes van deze aanpak af te meten aan de enthousiaste reacties van de mensen. Op de langere termijn vertaalt het zich naar groeiende winstcijfers van een bedrijf en toegenomen beurswaarde. Wesselius: ,,70 procent van de beurswaarde van een bedrijf wordt bepaald in zes jaar vanaf nu, terwijl het management zich vaak richt op de volgende twee of drie jaar. Als je jezelf de vraag stelt: waar ben ik over zes jaar, dan zit de hefboom voor succes bij je eigen mensen. Via hen word je innovatiever en winstgevender.”

Volgens 0to9 en RedZebra betekent dit een terugkeer naar de oorsprong, naar de wortels van een bedrijfsorganisatie. ,,Nu ebt 30 tot 50 procent van de energie in een organisatie weg door bureaucratie en de vorming van eilandjes. Die kun je weer activeren. We snappen dat sommige managers huiverig zijn om te vertrouwen op de eigen mensen binnen hun organisatie, maar wij zien dat deze aanpak werkt,” aldus Van Leeuwen en Wesselius.

Over 0t09 Cross Creative Agency en de RedZebra Group
0to9 (Serotonine = gelukshormoon) maakt mensen letterlijk blij met effectieve marketing- en creatieve communicatieoplossingen. Men bedenkt onderscheidende cross-mediale campagnes (offline, online en mobiel) gebaseerd op de ondernemingsstrategie. Maar een bedrijf is meer dan het zichtbare voorkomen en manier waarop zij zich presenteert. Het gaat uiteindelijk om de mensen die het doen. En onder het motto ‘connecting people, purpose and performance’ verbinden de Rode Zebra’s (RedZebraGroup) de harde en zachte kanten van mens en organisatie. Dat betekent dat dat wat zichtbaar is ook daadwerkelijk gezien wordt én, door het te verbinden met de oorspronkelijke bedoeling, ook gevoeld en ervaren wordt. Vorm en inhoud zijn zichtbaar congruent.

Bron: ANP Perssupport

 

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen