Onderzoek oorzaak vliegramp MH17 gaat door vanuit Den Haag

Array

onderzoekDit is een origineel bericht van Onderzoeksraad voor Veiligheid
Het onderzoek naar de vliegramp met vlucht MH17 gaat onder leiding van de Onderzoeksraad voor Veiligheid door vanuit Den Haag. De afgelopen weken heeft een internationaal team van circa 25 luchtvaartonderzoekers in Oekraïne zoveel mogelijk onderzoeksinformatie verzameld. Voor de analyse van deze gegevens en het schrijven van het rapport van voorlopige bevindingen is langer verblijf in Oekraïne niet noodzakelijk. Het team is daarom verplaatst naar Den Haag om daar verder te werken.

De inzet van het team is eerst gericht op het rapport van voorlopige bevindingen dat de Raad over enkele weken wil publiceren. In dat rapport staan de eerste feitelijke bevindingen uit het onderzoek gebaseerd op verschillende bronnen zoals de Cockpit Voice Recorder en de Flight Data Recorder (zwarte dozen), gegevens van de luchtverkeersleiding, radarbeelden en bijvoorbeeld (satelliet)foto’s. Deze gegevens worden op dit moment met elkaar vergeleken en daarna geanalyseerd.

Door de gewijzigde veiligheidssituatie in Oost Oekraïne is het onduidelijk of de gegevens aangevuld kunnen worden met verder onderzoek op de crashsite. Tot nu toe zijn alleen vlak na de crash enkele onderzoekers onder leiding van Oekraïne kort op de crashsite geweest. Sinds de Onderzoeksraad voor Veiligheid de leiding heeft over het onderzoek is er voor het team geen nieuwe mogelijkheid geweest de rampplek te bezoeken. De onderzoekers die in Charkov en Soledar stand-by stonden om naar het rampgebied te reizen, zijn afgelopen week teruggekeerd naar Nederland. Dit hangt samen met de verslechterde veiligheidssituatie in Oost Oekraïne en het besluit van het kabinet om de crashsite vooralsnog te verlaten.

De Onderzoeksraad is met een liaison vertegenwoordigd op de ambassade in Kiev vanwege de werkafspraken die gemaakt moeten worden met alle betrokken partijen.

Onderzoeken
Naast het onderzoek naar de toedracht van de ramp met vlucht MH17, doet de Onderzoeksraad ook onderzoek naar de besluitvorming over vliegroutes en de risico-afweging die is gemaakt bij de keuze voor de vliegroute over Oost Oekraïne. Ook onderzoekt de Raad waarom de volledige passagierslijst van MH17 niet direct beschikbaar was.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet geen uitspraken over schuld of aansprakelijkheid en zal die vragen ook niet in zijn onderzoek betrekken. Het onderzoek wordt uitgevoerd op basis van het ICAO-verdrag, dat de procedures voorschrijft voor internationale luchtvaartonderzoeken.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen